Nyhetsartikkel

En god natts søvn

Nok søvn kan gjøre deg bedre rustet mot sykdom og trafikkulykker, være avgjørende for hvor gode resultater du får på jobb, og for hvor godt du fungerer sosialt. Men hva gjør du hvis du ikke får sove?

Søvnhygienisk råd

Det er beregnet at ca. 6.500 mennesker (0,17 prosent) i vårt land har forsinket søvnfase. Det typiske mønsteret er at man ikke sovner før langt utpå natta, for eksempel i 02-03-tiden, men at søvnlengden er normal dersom man får sove uforstyrret. Eksperter tror at forklaringen på tilstanden er at den "indre klokken" i mennesket er forskjøvet (asynkron) i forhold til døgnet.

Hos langt flere er den forsinkede søvnfase mer en vane, forårsaket av sen arbeidstid eller andre sosiale faktorer. I slike tilfeller går man gjerne til sengs ved 01-02-tiden, men er i stand til å gå til sengs og sovne tidligere om det er ønskelig. 

Felles for mange typer søvnforstyrrelse er at enkle livsstilsråd kan hjelpe deg å få søvnen tilbake. Disse rådene finner du i denne artikkelen: Søvnhygieniske råd.

Dersom ingen av tiltakene du selv gjør, hjelper deg å få bedret søvnkvalitet og mengde, bør du kontakte fastlegen din.

Kilder

  1. Melker H, Hahne S, Lochlainn LN. Lack of sleep can jeopardize vaccine effectiveness. American Journal of Infection Control 2017; 45: 94-103. www.ajicjournal.org
  2. NHS: Why lack of sleep is bad for your health www.nhs.uk
Forrige side