Nyhetsartikkel

Er du ofte trøtt?

Temaside om Korona

Hvordan er livsstilen?

Trett

Tretthet henger ofte sammen med livsstil. For eksempel hvis man drikker for mye alkohol. Kostholdet kan også spille en rolle. Å drikke mye alkohol regelmessig kan føre til depressive symptomer og dårlig søvn.

Les også: Søvnproblemer og fysisk aktivitet

Å forstyrre søvnen ved å jobbe natteskift, ha små barn eller sove på dagtid, kan også gi mindre søvn og man kan føle seg sliten.

Sliter du med at du til stadighet er trøtt og sliten, bør du kontakte legen din. Å få utelukke at noe er galt, kan også hjelpe.

Her er noen råd for å endre livsstilen for å bli mindre trøtt og sliten:

  • Spis ofte for å holde energien oppe gjennom dagen.
  • Trening. Du kan føle deg for sliten til å trene, men regelmessig trening vil føre til mindre tretthet over tid.
  • Gå ned i vekt. Overflødig vekt er tungt for kroppen, og energien blir mindre.
  • Sov godt. Mange av oss får ikke den søvnen de trenger for å holde seg våken gjennom dagen.
  • Reduser stress - det øker energien. Prøv å gjøre avslappende aktiviteter i løpet av dagen.
  • Samtaleterapi: Noe forskning antyder at samtaleterapi og kognitiv atferdsterapi kan hjelpe mot tretthet.
  • Kutt ut koffein.
  • Drikk mindre alkohol. Kanskje kan noen glass vin på kvelden hjelpe deg å sovne, men søvnen blir ikke så dyp: Dermed kan man føle seg trøtt selv om man har fått sine åtte timer med søvn.
  • Drikk mer vann for å få mer energi. Noen ganger føler du deg trøtt og lei rett og slett fordi du er mildt dehydrert. Et glass vann vil hjelpe, spesielt etter trening.

Kilde: www.nhs.uk

Kilder

Referanser

  1. https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/
Forrige side