Nyhetsartikkel

Får du vondt av bh-en?

Feil størrelse på bh-en, feil bh, eller bh med alt for stramme stropper kan gi en rekke plager, deriblant smerter i nakke, skuldre, rygg og hodepine.

Trening er noe jeg har stor glede av, men i mange år var det særlig en ting jeg grudde meg til: Treningsbh-en. Alle treningsbh-ene jeg hadde som ga bra nok støtte til å brukes på løpetur, hadde reimer som gikk i kryss bak  - noe som umiddelbart førte til at nakken begynte å verke. Å tøye lenge eller slå av en prat med noen etter økten var uaktuelt. Straks jeg var ferdig med joggingen, var det kun en ting som sto i hodet på meg: Å få av den * bh-en og bli kvitt smerten som bygde seg opp i nakke og hode. En dag fikk jeg en trenings-bh med vertikale stropper i gave fra noen som virkelig er glad i meg. Livet, og ikke minst treningsøktene, ble bedre.

Andre jeg kjenner foretrekker bh med reimer som går i kryss bak på ryggen, men at det er verdt å bruke tid på å finne riktig bh, riktig størrelse og riktige stropper til sin kropp og sitt bruk, det er det liten tvil om. Særlig personer med store bryster kan oppleve vedvarende smerter som kan føre til holdningsproblemer og ytterligere forsterke smertene.

Bh-stropp syndromet

Costoclavicular syndrome - eller bh-stropp syndromet - ble først beskrevet som et "nytt" syndrom i Annals of the Rheumatic Diseases i 1986. Syndromet rammet overvektige, tungbrystede kvinner som brukte stramme, tynne bh-stropper. Presset fra stroppene er en vanlig årsak til nakke-, skulder- og armsmerter, skrev forfatteren. Slike stropper ga et direkte trykk nedover på kragebeinene, vanligvis ved overgangen mellom midtre og ytre tredjedel. En saksevirkende effekt på kragebeinet nær første ribbein smalner passasjen mellom de to beina og klemmer mot den nevromuskulære bunten som befinner seg her.

De som plages med dette, har en tendens til å lute fremover og være "runde" i skulderpartiet. Dette er en ubevisst tilpasning for å lette presset på skuldrene, noe som igjen fører til ytterligere avklemming av passasjen mellom ribbeinet og kragebeinet.

Ifølge Physiopedia kan de samme plagene oppstå ved bruk av tung ryggsekk. Det gir smerte i nakke og skuldre, og ofte også smerte og utmattelse i armene.

Foreslått behandling er å gå med stroppeløs bh, eller bh med brede stropper, eller stropper med en pute plassert på skuldrene for å fordele trykket. Stroppene må ikke være for stramme. Dersom ingenting annet hjelper, kan brystreduksjon gi gode resultater.

Neste side