Informasjon

Fem myter om å ta vare på synet

Det finnes mange gode råd som skal forebygge dårlig syn.

Hvordan ta vare på synet?
Hvordan ta vare på synet?

Vi viser deg hvilke som er sanne - og usanne.

Du har sikkert hørt mange råd og tips om hvordan du kan utsette behovet for briller eller linser. Men ikke alle påstander har rot i virkeligheten. Harvard Medical Schools HEALTHbeat har slått i hjel fem myter om hvordan du kan ta vare på synet ditt.

  1. Myte:"Øyeøvelser" vil utsette behovet for å bruke briller.

    Fakta: Å gjøre ulike øvelser for øynene vil verken forbedre eller bevare synet ditt. Hvor godt syn du har, er avhengig av flere faktorer. Formen på øyet og hva slags tilstand øyevevet er i, er for eksempel faktorer som ikke kan påvirkes av "øyeøvelser".

  2. Myte:Lesing i svakt lys forverrer synet.

    Fakta: Lesing i dårlige lysforhold påvirker ikke synet ditt, men vil gjøre øynene dine trøtte raskere. Den beste måten å plassere leselampen på, er å la den lyse direkte på siden du skal lese.

  3. Myte:Gulrøtter er godt for øynene.

    Fakta: Det er et snev av sannhet i denne påstanden. Gulrøtter er en av få grønnsaker som inneholder vitamin A, men fersk frukt og bladgrønnsaker med antioksidantene vitamin C og E, er faktisk enda bedre for øynene dine. Antioksidant-vitaminer beskytter deg mot grå stær (katarakt) og aldersrelatert skarpsynsvekkelse (makuladegenerasjon). Men vitaminer vil likevel ikke kunne forhindre eller korrigere nærsynthet eller langsynthet.

  4. Myte:Det er lurt å ikke bruke briller hele tiden. Å ta pauser fra å bruke briller eller linser gir øynene dine hvile.

    Fakta: Å prøve å se på lang avstand eller å lese uten briller vil bare belaste øynene. Synet ditt blir ikke svekket av å bruke briller.

  5. Myte:Å stirre på en dataskjerm hele dagen er ikke bra for øynene.

    Fakta: Langvarig arbeid foran dataskjermen fører til større belastning på øynene dine. Bruk innstillingsmulighetene for å få vekk gjenskinn eller refleksjon fra skjermen. Det kan være en god idé å ta pauser fra arbeidet for å unngå trøtte og slitne øyne. Mennesker som sitter foran dataskjermen i lange perioder har også en tendens til å blunke sjeldnere enn normalt. Derfor kan øyene etter hvert føles tørre og ubehagelige. Blunk med jevne mellomrom for å holde øyene fuktige.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. HEALTHbeat. Safeguarding your sight. Harvard Medical School 2009