Nyhetsartikkel

Flere plager med bærbar PC

For mange har den bærbare PC-en tatt mer og mer over for den stasjonære. Det øker sjansen for plager og smerter.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Den bærbare PC-en ble utviklet for å være i bruk i korte perioder når du ikke har tilgang til en stasjonær PC. For mange har den bærbare PC-en tatt over for den stasjonære, og den er i bruk flere timer om dagen. Selv om en bærbar PC gjør det mulig å jobbe mer fleksibelt, får den også i økende grad skylden for arbeidsrelaterte plager i rygg, skuldre og nakke.

Problemet med de bærbare modellene er at skjermen og tastaturet er veldig tett sammen. For at skjermen skal være i riktig høyde i forhold til rygg og nakke, må du løfte armene og skuldrene unormalt høyt. Omvendt - for å få tastaturet i riktig høyde for armene og skuldrene, må du trekke sammen skuldrene og nakken for å se skjermen.

Les også: Muskelsmerter i nakken

Råd for å redusere risikoen

For å redusere sjansen for slike plager kan du:

  • Bruke en ergonomisk korrekt oppsatt stasjonær PC så ofte som mulig.
  • Bruk ekstrautstyr, som for eksempel en dokkingstasjon, separat tastatur, mus og laptop stativ.
  • Ta hyppige pauser. Muskler og ledd blir mindre belastet dersom du beveger deg litt.
  • Sørge for å ha en god sittestilling med støtte til korsryggen, og pass på at annet kontorutstyr er innen rekkevidde.
  • Sørge for gode vaner før du får smerter og plager. Nakke-, skulder- og ryggproblematikk bygger seg vanligvis opp over tid.
  • Bær den bærbare PC-en i en sekk eller trillebag for å unngå plager knyttet til å bære den.
  • Forebygge nakke- og skuldersmerter ved hjelp av disse øvelsene.

Les også: Unngå skader - bruk kroppen riktig

Varselsignaler

laptop

Når du kjøper en bærbar PC, bør du tenke på hvor mye du skal bære den, og dermed på hvor tung den er - inkludert alt utstyr. Bærer du den mye med deg i en skulderveske, er ikke dette heldig.

Varselsignaler for plager knyttet til arbeidsstilling med bærbar PC er:

  • Skulder- og nakkesmerter
  • Hodepine
  • Smerter i håndleddene
  • Prikking i fingrene (særlig tommelen)

Disse symptomene antyder at du bør justere arbeidsstillingen din, ta flere pauser eller eventuelt snakke med lege eller fysioterapeut.

For å beskytte deg selv mot såkalt "laptop-itis" bør sittestillingen din være slik at kroppen din former en 90 graders vinkel ved albuer, knær og hofter. Øynene dine bør se rett frem mot toppen av skjermen. Når du bruker bærbar PC må du altså ofre noe. De fleste ender da opp med hodet lutende fremover, og feil nakke- og skulderposisjon.


Se også vår video om riktig sittestilling:

Brannskader

Dersom smertene allerede har oppstått, kan de reduseres betydelig ved riktig trening. Øvelsene finner du her.

Andre typer plager som også er rapportert ved bruk av bærbar-PC, er brannskader med utslett/eksem på lårene som følge av langvarig varmeeksponering hos personer som har hatt den bærbare PC-en på fanget.

Kilder

Referanser

  1. Computer-related injuries - Better Health Channel www.betterhealth.vic.gov.au
  2. G Sharma. Burn Injury Caused by Laptop Computers. Ann Med Health Sci Res 2013; 3 (5): 31-32. www.amhsr.org
  3. Riahi RR, Cohen PR. Laptop-induced erythema ab igne: Report and review of literature.. Dermatol Online J 2012. escholarship.org
  4. Protecting your back, neck and arms from 'laptop-itis' - UNC School of Medicine www.med.unc.edu
  5. Laptop health - NHS choices www.nhs.uk