Nyhetsartikkel

For lite søvn øker usunt magefett

Mangel på søvn, kombinert med fri tilgang på mat, øker kaloriinntaket og dermed også kroppsfettet - særlig det usunne fettet som omgir indre organer i magen.

Dette ifølge en randomisert kontrollert studie som ble utført på Mayoklinikken i USA. Funnene ble publisert i Journal of the American College of Cardiology i april 20221.

Forskerne fant at mangel på søvn økte magefettet med ni prosent, og det indre - det viscerale fettet med 11 prosent.

Mange velger å sove for lite

Mer enn 1/3 av voksne i USA sover for lite, skriver de i pressemeldingen. For mange er dette et valg man har tatt. At man er våken i flere timer fører også til at man spiser mer.

Deltagerne i studien var 12 unge, friske og relativt slanke personer i alderen 19-39 år. De ble delt inn i to grupper. Den ene gruppen fikk to uker med kontrollert søvnbegrensning - 4 timer søvn per natt, mens den andre gruppen fikk sove i ni timer per natt. Etter de to ukene fikk deltagerne tre dager til å ta seg igjen. Tre måneder senere byttet de to gruppene. 

Se også: Selvhjelpskurs mot langvarige og kortvarige søvnproblemer

Forbundet med hjertesykdom

Studien ble utført på et sykehus. Både deltagernes kaloriinntak, søvn og aktivitetsnivå ble overvåket. De som fikk begrenset søvnen, spiste i gjennomsnitt 308 kalorier mer per dag enn de som fikk sovet nok. I løpet av tiden søvnbegrensningen varte, la de på seg omtrent en halv kilo. Fettøkningen la seg altså i mageområdet - og særlig på innsiden.

Det indre magefettet - visceralt fett, befinner seg dypt inne i magen og omgir organer. Denne typen fett er sterkt forbundet med hjerte- og karsykdom.

- Funnene viser at for lite søvn, selv hos unge, friske og relativt slanke personer, er forbundet med økt kaloriinntak, en liten vektøkning og en betydelig økning av det indre magefettet, sier hovedforfatter av studien, Virend Somers, i en uttalelse til Mayoklinikken2.

Normalt legger fettet seg under huden. Mangel på søvn ser ut til å omdirigere fettet slik at det lagres som indre fett - som er langt mer uheldig for helsen.

Les også: Hvor blir det av fett som slankes bort?

Forsatte etter normalisering av søvn

Selv etter at normal søvn var gjenopprettet, kaloriinntaket begrenset, og vekten redusert, fortsatte økningen av det indre fettet. Det antyder at søvnmangel er en trigger for lagring av visceralt fett, og at det å ta igjen søvn - i hvert fall på kort sikt, ikke reverserer dette. På lang sikt antyder disse funnene at søvnmangel kan være en bidragsyter til epidemiene med fedme og hjerte- og karsykdom.

De som ikke kan unngå å sove for lite i perioder, bør vurdere å trene mer og velge sunn mat i disse periodene, påpeker forfatterne.

Det er behov for flere studier på området.

Kilder

Referanser

  1. Covassin N, Singh P, McCrady-Spitzer SH, St. Louis EK, Calvin AD, Levine JA, Somers VK. Effects of Experimental Sleep Restriction on Energy Intake, Energy Expenditure, and Visceral Obesity. Journal of the American College of Cardiology 2022; 79 (13): 1266-1269. www.sciencedirect.com
  2. Mayo Clinic: Lack of sleep increases unhealthy abdominal fat newsnetwork.mayoclinic.org