Nyhetsartikkel

For mye raping?

Raper du unormalt mye? Fortvil ikke, her finner du råd som kan bidra til å redusere problemet.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Det er helt normalt å rape 20-25 ganger om dagen. Dette er en refleks vi har som fører til utluftning fra magen. De som opplever at rapingen blir et problem, plages gjerne med en slags ufrivillig, selvpåført raping. I disse tilfellene blir luft sugd ned i spiserøret og deretter drevet tilbake til svelget og utstøtt, uten at noe luft kommer ned i magesekken.

Verre ved stress

Gjentagende (habituell) raping som dette, stopper når du snakker eller sover. Dette er typisk for plager som skyldes atferdsmessige forhold, såkalt funksjonelle plager, og ikke er et tegn på sykdom. Forskerne har observert at ved funksjonell raping er musklene på undersiden av tungen koordinert med musklene i svelget. En samtidig sammentrekning av disse muskelgruppene drar luft ned i spiserøret, hvoretter luften presses opp igjen uten at den kommer ned i magesekken.

Noen opplever at rapingen blir verre når de er stresset.

Les også: Råd mot oppblåst mage

Logoped

Økt raping forekommer ved noen sykdommer, men fenomenet er ikke knyttet til noen bestemt sykdom. Oppførselen kan dog bli selvforsterkende dersom du lider av sure oppstøt eller gastroøsofageal reflukssykdom. Da kan det hende at du har svelgebevegelser for å få bort det du gulper opp, noe som kan føre til at du svelger mer luft, noe som forsterker rapingen. I slike tifeller er det fornuftig å få hjelp mot de sure oppstøtene. For noen er det nok med reseptfrie (syrenøytraliserende) midler, mens andre må bruke reseptpliktige syrehemmende medisiner.

I noen tilfeller kan det være nyttig å få hjelp fra en logoped til å avlære seg teknikken der du trekker inn luft og presser den ut igjen.

Svelg mindre luft

For å redusere raping, er det avgjørende at du reduserer mengden luft du svelger. Disse rådene kan hjelpe deg med dette:

  • Ikke røyk
  • Ikke spis tyggegummi
  • Sjekk tannprotesene (gebiss). Hvis disse ikke sitter godt, kan dette føre til at du svelger mer luft.
  • Unngå drikke med kullsyre.
  • Ikke snakk med mat i munnen.
  • Tygg maten rolig og godt.
  • Ikke spis når du er nervøs eller engstelig.
  • Ikke skyll ned mat med drikke.
  • Ikke legg deg ned like etter et måltid. Gå heller en liten tur, det hjelper på fordøyelsen.
  • Drikk små slurker fra glass. Ikke drikk fra sugerør, boks, eller flasker.
  • Ikke sug på kjærlighet på pinne eller annet hardt godteri.
  • Spis mindre mat med luft i - som pisket krem, mousse og suffle.
  • Vær forsiktig med mat som gir luft i magen, som f.eks erter, linser, brokkoli, løk og sjokolade.

Se også vår animasjon om syreplager:

Kilder

Referanser

  1. Gas and gas pains - Mayo clinic www.mayoclinic.com
  2. Belching, air swallowing and hiccups - Medscape www.medscape.com
  3. Norsk Elektronisk Legehåndbok: Syreplager,veiviser