Informasjon

Forebygg nakke- og skuldersmerter

Temaside om Korona

Unngå høye hæler og ta pauser

  • Dersom du bruker mye tid i telefonen, bør du unngå å lene hodet mot den ene siden (slik at du holder fast telefonen mellom øret og skulderen). Bruk heller headset - så frigjør du samtidig hendene i tilfelle du har behov for å ta notater.
  • Gjør tøyningsøvelser, forandre stilling, og ta pauser hyppig når du jobber - gjerne hver halve time.
  • Gi øyet noen pauser fra skjermen for å bryte monotonien. Hvert 20. minutt kan du se på en punkt som er cirka 20 meter unna i minst 20 sekunder. Har du et vindu er det en fin avveksling å se ut.
  • Sørg også for at du sitter behagelig på fritiden. Enten det er ved matbordet, i sofaen eller når du skal sove. Ser du mye ned (på telefonen for eksempel) kan det være belastende for nakken. Det viktigste er å variere sittestillingen og unngå at du får en veldig ensidig belastning på kroppen.
  • Unngå å sove på magen, dette belaster nakken. Velg en pute som støtter den naturlige kurven i nakken din når du skal sove.
  • Pass på at hodestøtten i bilen er riktig innstilt, slik at den faktisk "tar imot" hodet dersom du skulle ha et uhell.
  • Når du ser på TV bør du sitte slik at du har skjermen foran deg, og ikke slik at du må snu deg mot den ene siden for å få med deg hva som skjer. Pass også på at du sitter så langt unna skjermen at du ikke må bøye hodet bakover for å se godt.
  • Ulikt arbeid gir forskjellig belastnings- og holdningsproblemer. Ved kontorarbeid jobbes det ofte i en stilling som fører til at muskulaturen på forsiden av overkroppen blir forkortet, mens muskulaturen i øvre del av ryggen blir forlenget. Dette kan ha en uheldig effekt på nakken, og føre til smerter og stivhet i nakken. Jevnlig trening og tøying forebygger dette. Tøyer du brystmusklene og styrker musklene rundt skulderbladene, baksiden av skuldrene og øvre del av ryggen, kan dette gi en velbalansert base for støtte av nakken.
  • Unngå høye hæler - det kan forandre kroppens balansepunkt og føre til at kroppen kompenserer med å skyte hodet frem, noe som belaster nakkemuskulaturen.
  • Hvis du må bruke veske eller sekk, ikke bær med deg for mye. Da velger du heller en trillekoffert. Ikke sleng en tung veske eller sekk over den ene skulderen. Må du ha en veske over skulderen, så skift side jevnlig.
Forrige side Neste side