Nyhetsartikkel

Gir lavere innetemperatur vekttap?

Kanskje kan det å tenke nytt om innetemperatur ha en gunstig effekt på både helse, miljø og lommebok.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Nederlandske forskere mener at det å ha det litt kaldere hjemme og på jobb, kan være nyttige bidrag i kampen mot fedme. Dette omtaler de nærmere i en artikkel som ble forhåndspublisert på nett i Trends in Endocrinology & Metabolism i januar 20141.

Ikke så kaldt at vi skjelver

At vi skjelver når det er kaldt, er velkjent. Når vi skjelver, kan varmeproduksjonen øke til et nivå som er fem ganger høyere enn hvileforbrenningen. Skjelving er derfor viktig korttidsbeskyttelse mot nedkjøling. Dog er det å være så kald at vi skjelver, ubehagelig, og det gjør det vanskelig å koordinere bevegelser.

Studier av gnagere har vist at såkalt ikke-skjelvende varmeproduksjon ("nonshivering thermogenesis", NST) kan erstatte vanlig skjelving ved å aktivere brunt fett. Hos de fleste yngre og middelaldrende voksne øker slik skjelving forbrenningen med alt fra noen få prosent til hele 30 prosent (en betydelig variasjon mellom individer) ved milde, lave temperaturer. Slik kan dette potensielt innvirke på forbrenningen. Forfatterne viser til en japansk studie, som fant at mennesker får redusert kroppsfett etter å ha tilbragt to timer om dagen, i seks uker, ved temperaturer på 17.2 grader.

Foreslår innetemperatur på 18-19 grader

Forfatterne av artikkelen har observert at skjelving og termisk ubehag ble redusert i en 10-dagers kuldeakklimatisjons-protokoll.

Det er åpenbart at 15 grader er for kaldt til at det praktisk lar seg gjennomføre, men det forventes at temperaturer på 18-19 grader også kan øke NST og slik øke hvileforbrenningen. Samtidig er dette et rimelig komfortabelt temperaturnivå. For å oppnå samme effekt som ved lavere temperaturer, må vi derfor oppholde oss i lengre tid ved 18-19 grader, skriver forfatterne.

Bør trene på å tåle temperaturvariasjon

I dag eksponeres vi for så lite variasjon i temperatur, at vi er veldig sårbare for temperaturforandringer. Derfor bør vi trene oss opp til å tåle dette bedre, mener forfatterne.

Begrensede data viser at lavere innetemperatur ikke svekker immunforsvaret, men man bør være oppmerksom på at det kan være en slik sammenheng.

Forfatterne konkluderer med at det å hele tiden ha en innetemperatur på det mest komfortable nivået, kan øke tilbøyeligheten til fedme og lignende sykdommer. I tillegg krever det et høyt energiforbruk (strøm). Mild "kulde"-eksponering øker forbrenningen uten av vi skjelver, og uten å redusere komforten vesentlig. Å senke romtemperaturen vil nok ikke redde verden, men det er en faktor som vi bør overveie seriøst, med tanke på å utvikle et bærekraftig miljø, sammen med en sunn livsstil, hevder forfatterne.

Om målet er å gå ned i vekt, er det å trene og spise sunt fortsatt de sentrale grepene du bør gjøre, men kanskje kan kjøligere innetemperatur være et ekstra lite puff i riktig retning.

Kilder

Referanser

  1. van Marken Lichtenbelt W, Kingma B, van der Lans A, Schellen L. Cold exposure – an approach to increasing energy expenditure in humans. Trends in Endocrinology & Metabolism 2014. Cold exposure – an approach to increasing energy expenditure in humans