Nyhetsartikkel

Hvorfor rumler det i magen?

Hvorfor rumler det i magen, og hva kan du gjøre hvis du vil begrense rumlingen?

Rumling i magen er lyder som typisk oppstår når fordøyelsessystemet jobber. I tarmveggene i mage-tarm kanalen er det muskler. Når du spiser, trekker musklene seg sammen for å blande og klemme maten fremover gjennom fordøyelsessystemet.

Når disse musklene blir aktiverte og klemmer seg sammen for å skyve mat, luft, fordøyelsessafter og væske gjennom mage og tarm fører dette til den rumlende lyden. Særlig bidrar luft til rumlingen. Sammentrekningene i muskelveggene frakter innholdet mot endetarmen, litt etter litt. Selv om denne aktiviteten kan øke når du kjenner lukten av mat, øker den også etter at magen og tynntarmen har vært tom i omtrent to timer.

Fordøyelsessystemet:

Kan vare i 10 til 20 minutter

Når du er sulten, vil hormonlignende stoffer i hjernen aktivere et ønske om å spise. Dette sender signaler til tarmen og magen og fører til at musklene i fordøyelsessystemet begynner å trekke seg sammen. Disse sammentrekningene produserer vibrasjonene og rumlingen vi forbinder med å være sulten. Rumling på grunn av sult starter i nedre deler av magen. Disse sammentrekningene fjerner innhold og hindrer det i å samle seg på en side. Rumlingen kan vedvare i 10 til 20 minutter når den først har startet, og gjentar seg med en til to timers mellomrom inntil neste måltid er inntatt.

Mer rumling ved mye luft i magen

Dersom du har mindre tarmlyder enn normalt, kan det være et tegn på at tarmaktiviteten er redusert. Mer tarmlyder enn normalt kan oppstå ved større tarmaktivitet. For eksempel rett etter at du har spist og ved diaré. 

Enkelte typer mat kan føre til økt rumling i magen. Dette er særlig mat som øker sjansen for luft i magen, som erter, kål, forskjellige typer frukt, kullsyreholdig drikker og sukkerfri tyggegummi. Hyppig rumling i magen kan også være knyttet til enkelte sykdommer. For eksempel matallergier eller matintoleranse, laktoseintoleranse, cøliaki, tarminfeksjoner, tarmblokkering og irritabel tarm.

Det er også slik at enkelte medisiner øker tendensen til luft i magen, f.eks. den blodfortynnende medisinen klopidogrel.

Råd som kan hjelpe mot rumling i magen

  • Drikk et glass vann. Det fyller magen og hjelper fordøyelsen.
  • Å spise noe, dersom det er lenge siden du har spist.
  • Å tygge maten sakte. Det fører til at du svelger mindre luft.
  • Unngå mat og drikke som øker sjansen for luft i magen.
  • Begrens inntaket av sukker, alkohol og syrerik mat.
  • Fysisk aktivitet. Går du en tur etter at du har spist, er dette gunstig for fordøyelsen.