Nyhetsartikkel

Kan du unngå forkjølelse?

Det finnes dessverre ingen kur mot forkjølelse.

Likevel viser en studie at fysisk aktivitet er med på å beskytte både mot antall forkjølelser og varigheten på infeksjonen.

Studien, som er publisert i British Journal of Sports Medicine1 i 2010, viser at trening kan være med å redusere risikoen for å bli forkjølet.

Over 1000 mennesker i alderen 18 til 85 år deltok i undersøkelsen, som viser at aktive mennesker får omtrent halvert sin risiko for å bli forkjølet sammenlignet med de som ikke trener. I tillegg så forskerne at de som var fysisk aktive, ble rammet av mildere infeksjoner enn andre.

Forskerne mener dette skyldes at trening hjelper immunforsvaret til å bekjempe infeksjoner.

Les også: Slik unngår du høstens forkjølelse

Trening viktigst

Forkjølelse skyldes et virus som angriper nesen og svelget. Ulike virus kan forårsake øvre luftveisinfeksjon, men oftest er det et såkalt rhinovirus. Blant de enkelte virus som kan forårsake forkjølelse, finnes det flere hundre undertyper. Det store mangfoldet gjør at forkjølelse kan oppstå gjennom hele livet. Selv om du utvikler immunitet mot det viruset som eventuelt gjør deg syk akkurat nå, er det en rekke andre virus som kan gi deg forkjølelse.

Så godt som hele befolkningen rammes en eller flere ganger i året av forkjølelse. Barn har 6-8 forkjølelser i året, mens voksne har omtrent 2-4 forkjølelser per år.

Forskerne bak studien rekrutterte friske mennesker som ble bedt om å observere sin egen helse over en lengre periode ved hjelp av et loggføringssystem, et såkalt "Wisconsin Upper Respiratory Symptom Survey". De ble også bedt om å registrere all trening de gjorde, og vurdrere sin egen fysiske form på en 10-punkts skala.

Forskerne justerte for alder, kjønn, utdanning, sivilstatus, psykisk stressnivå og BMI - faktorer som også kan tenkes å påvirke en persons immunsystem.

Les også: Lite søvn gjør deg forkjølet

Resultatene viste at det å være eldre, mann og gift, så ut til å redusere hyppigheten av forkjølelse, det samme gjorde det å spise rikelig med frukt.

Men den viktigste faktoren som forhindret forkjølelse, var trening og om de selv følte seg godt trent.

Det er viktig å huske på at det er en subjektiv oppfatning av egen tilstand som ligger til grunn for forskningen.

Les også: Forskjellen på influensa og forkjølelse

Immunforsvaret kjemper bedre

Deltagerne i studien som var fysisk aktive fem dager i uken eller mer, hadde forkjølelsessymptomer i omtrent fem dager i løpet av en tre-måneders periode, sammenliknet med ni dager for de som ikke trente.

Og når de som trente først var syke, var som sagt symptomene milde.

Forskningsleder Dr David Nieman fra Appalachian State University i North Carolina, forklarer funnene til BBC med at treningen kan gi en midlertidig økning i immunsystemets celler som sirkulerer rundt i kroppen og som kan angripe fremmede inntrengere.

Selv om disse nivåene faller tilbake i løpet av få timer, vil likevel sjansen øke for at man blir bedre til å bekjempe infeksjoner som forkjølelse.

Forskerne skriver at funnene er i tråd med tidligere studier.

Les også: Honning mot hoste

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Nieman D, Henson D, et.al.. Upper respiratory tract infection is reduced in physically fit and active adults. Br J Sports Med 2010; : .