Nyhetsartikkel

Lurt å ta en dupp etter lunsj

Å bli sigen etter lunsj, er noe alle har kjent på. Forskere har undersøkt hva en "powernap" gjør med den kognitive yteevnen.

Faktisk hevder forskere fra University of Pennsylvania at en dupp på en time etter lunsj, gjør at den kognitive kapasiteten til eldre menn forbedrer seg betraktelig - som om de var fem år yngre.

Å legge seg ned for å sove etter lunsj, er kanskje ikke spesielt gunstig om du skal imponere kolleger eller sjefen. Men skal vi tro forskerne bak denne studie1, er det ikke så dumt med tanke på yteevnen.

Les mer om studien her

Forskerne fant ut at en kort dupp om ettermiddagen forbedrer folks mentale kapasitet, tenkning og minne.

Forskerne studerte 3.000 eldre kinesere og så på om de som ofte tok ettermiddagsdupp, hadde bedre resultater på mentale tester.

Mennene ble delt i fire: De som ikke tok en blund på dagtid, og de som tok enten en kort (kortere enn 30 minutter), moderat (over 30 minutter) eller lang (over 90 minutter) blund etter lunsj.

Resultatene viste at det å ta en blund var signifikant forbundet med bedret kognitiv funksjon. Å ta en moderat blund hadde best effekt. Men også de som tok en kort blund hadde betydelig forbedret kognitiv funksjon enn de som ikke sov i det hele tatt.

20-30 minutter med søvn

Amerikanske National Sleep Foundation, skriver at selv om vi deler dagen i to: en for søvn og en periode der vi er våkne, er det ikke klart at dette er det naturlige søvnmønsteret til mennesker. For små barn og eldre personer, for eksempel, er det å ta en dupp på dagtid viktig. De skriver at selv om det å ta en dupp ikke kan kompensere for dårlig nattesøvn, kan en kort lur på 20-30 minutter bidra til bedre humør, våkenhet og ytelse.

National Sleep Foundation skrive at en kort lur bør være på 20-30 minutter. Dette vil kunne gi en betydelig forbedring av årvåkenhet og ytelse - uten at du føler deg "groggy" eller at nattesøvnen blir forstyrret. 

Skal du ta en dupp, finn et avslappende sted med en behagelig temperatur. Prøv å begrense støy og lysmengde. Tidspunktet for duppen kan ha betydning: Hvis det blir for sent på dagen, kan det påvirke nattesøvnmønsteret ditt og gjøre det vanskelig å sovne til natta. Hvis du prøver å ta en dupp for tidlig på dagen, er det ikke sikkert kroppen er klar for mer søvn.