Nyhetsartikkel

Lurt å ta en dupp etter lunsj

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Oppfordrer til søvn på ettermiddagen

NHI.no har tidligere skrevet om den britiske søvneksperten Nick Littlehales - som utfordrer tanken om åttetimersnatta og mener mange trenger en dupp på dagtid.

Les mer her: Utfordrer gamle råd om søvn

Littlehales som er kjent for å ha hjulpet blant annet idrettsutøvere som Cristiano Ronaldo med å sove bedre, rister i myten om åttetimersnatta. Britens søvnråd er nå beskrevet i boka "The Myth of 8 Hours, the Power of Naps... and the New Plan to Recharge Your Body and Mind".

Her beskriver han også fordelene ved en "powernap".

Søvnforskeren oppfordrer til å ta en lur mellom klokka 13 og 15 eller 17 og 19 på ettermiddagen - fordi da har mange en stor søvntrang.

Littlehales får kritikk for sine teorier - at en lur vil forstyrre nattesøvnen og at de fleste av oss ikke har anledning til å sove på dette tidspunktet. Men dette avviser han og sier til danske Berlingske Tidende at de fleste kan finne 15 minutter hvor de kan lukke øynene og koble fra - for eksempel i forbindelse med lunsjen. Å sovne er bra, men om man bare når et punkt der man er hverken våken eller sover, har man uansett gitt hjernen fri en liten stund.

Kilder

Referanser

  1. Li J, Cacchione P, et.al. Afternoon Napping and Cognition in Chinese Older Adults: Findings from the China Health and Retirement Longitudinal Study Baseline Assessment . Journal of the American Geriatrics Society 2016. doi.org
  2. Milner C, Cote K. Benefits of napping in healthy adults: impact of nap length, time of day, age, and experience with napping. Journal of sleep research 20019. doi.org
  3. Goldschmied J, Cheng P, et.al. Napping to modulate frustration and impulsivity: A pilot study. Personality and Individual Differences 2015. doi.org
Forrige side