Nyhetsartikkel

Mat som holder huden ung

Temaside om Korona

Hvorfor er slik mat så gunstig?

Mange av de sunne mattypene som er nevnt over, har en gunstig, beskyttende effekt mot solskader - som selvsagt ikke kan erstatte solkrem eller annen solbeskyttelse. Olivenolje består av enumettet fett som er forbundet med økt hudelastisitet og fasthet. Grønn te har sterke antioksidantegenskaper som kan beskytte huden mot solskader. Omega-3 fettsyrer, som man finner i fet fisk, kan beskytte mot betennelse og skade som oppstår ved soleksponering. Laks inneholder også en bestemt type antioksidant som kan forbedre hudelastisiteten og hudens fuktighet.

Mørk sjokolade har høyt innhold av flavanol som er gunstig ved solskader. Det kan også bedre hudens fuktighet, tykkelse og glatthet. Grønnsaker har sterk antioksidanteffekt og kan dermed forebygge skader fra frie radikaler. Avocado har egenskaper som kan bidra til å beskytte DNA i hudceller. 

Kanel kan øke kollagenproduksjonen, noe som kan føre til bedre fasthet og elastisitet i huden, og skader i huden som dannes ved høyt blodsukker. Capsaicin, som finnes i chilipepper, kan redusere noen av de aldersrelaterte endringene som oppstår i hudceller. Ingefær inneholder et stoff som kan bidra til å forebygge aldersflekker forårsaket av soleksponering.

Beinbuljong har høyt kollageninnhold som kan forbedre hudens elastisitet og redusere tegn på aldring.

Forrige side Neste side