Informasjon

Sunt kosthold forsinker hudens aldring

Hvilken mat kan reduserer hudens aldringstegn?

Hopp til innhold

Et kosthold som er rikt på mat som inneholder C-vitaminer, linolsyre (fettsyre) og lavere inntak av karbohydrater og fett kan redusere hudens aldringstegn - rynker og tynn, skjør og tørr hud.

En studie som ble presentert i The American Journal of Clinical Nutrition i oktober 20071, så på hvordan kostholdet påvirker hudens aldring hos middelaldrende amerikanske kvinner.

4025 kvinner i alderen 40-74 år deltok i studien. Alderstegn i huden ble definert som rynker, aldersbetinget tørrhet og tynn/skjør hud.

Huden blir sterkt påvirket av livsstil

Forfatterne konkluderer med at et høyere inntak av vitamin C og linolsyre (en umettet fettsyre), og lavere inntak av fett og karbohydrater er forbundet med en "penere" aldring av huden.

Hudens aldring er sterkt påvirket av faktorer som miljø (bl.a hvor mye sol huden har vært utsatt for) og livsstilsfaktorer som røyking, lav kroppsmasseindeks (KMI) og om du har menstruasjon eller ikke. At røyking og for mye sol skader huden og fører til for tidlig aldring av huden, er velkjent. I denne studien er resultatene uavhengige av faktorer som alder, rase, utdannelse, soleksponering, overgangsalder, kroppsmasseindeks, bruk av kosttilskudd, fysisk aktivitet og energiinntak.

Huden kan fortelle om helsen din

Forandringer i utseende er de mest synlige tegnene på aldring. Dette inkluderer rynker, uregelmessig pigmentering, sagging, at huden blir tynnere/mer skjør, tap av elastisitet og utposninger på små blodårer i huden (telangiektasier). Slike forandringer kan ha negativ effekt på selvbilde og sosial velvære, men det sier også noe om den totale helsetilstanden. Det har blitt vist at å se gammel ut for alderen, er forbundet med økt risiko for død, skriver forfatterne i innledningen.

I denne studien har forfatterne sett på forholdet mellom vanlig matinntak istedenfor tilskudd, og på hudens utseende ved aldring.

Lavt proteininntak hos eldre gir skjørere hud

Vitamin C har flere biologiske roller i huden, inkludert at det deltar i produksjonen av bindevev (kollagen), regenerasjonsprosess og sårtilheling. Et lavt inntak av vitamin C er forbundet med rynkete utseende og aldersbetinget tørrhet. Dette funnet er uavhengig av faktorer som alder, mye sol, rase, om du har menstruasjon eller ikke, KMI, om du bruker kosttilskudd og om du er fysisk aktiv.

Studiene viser også at et høyere kostinntak av mat som inneholder linolsyre, har en gunstig rolle i å redusere risikoen/sjansen for å utvikle aldersbetinget tørrhet og tynn og skjør hud hos middelaldrende kvinner. Linolsyre er det samme som Omega-6 fettsyre, og er en essensiell fettsyre som kroppen ikke kan produsere selv, og som blir omdannet etter inntak.

Et lavt inntak av linolsyre kan føre til forandringer i huden med tildels markerte avvik. Høyt inntak av fett og karbohydrater kan også ha en negativ innvirkning på hudens aldringsprosess. Studien viser at kvinner med et rynkete utseende hadde lavt protein og vitamin A-inntak. Lavt proteininntak alene hos eldre voksne har vist seg å øke hudens skjørhet.

Spis mer frukt, grønt og nøtter

Vanlige kilder til vitamin C som forfatterne viser til, er appelsinjuice, sitrusfrukt, fruktjuice og tomater.

Linolsyre finnes blant annet i soyaolje, rapsolje, mørkegrønne bladgrønnsaker og nøtter.

Kroppen kan også omdanne linolsyre til EPA og DHA (andre fettsyrer)- disse får man i hovedsak fra fisk og fiskeolje. Således kan også fisk være en god kilde.

Kanskje kan det at et sunt kosthold reduserer hudens aldringstegn, motivere flere til å spise sunt, spør forfatterne. De understreker at funnene i studien støtter de gjeldende kostanbefalingene om å spise mer frukt, grønt og nøtter.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Cosgrove MC, Franco OH, Granger SP, Murray PG, Mayes AE. Dietary nutrient intakes and skin-aging appearance among middle-aged American women.. Am J Clin Nutr. 2007; 86(4): 1225-31.