Nyhetsartikkel

Også spreke eldre må trene balanse for å unngå fall

Eldre i god fysisk form har like stor risiko for å falle som andre, og enkle, spesifikke balanseøvelser kan hjelpe deg med å holde deg på bena.

Det viser en studie fra NTNU i Trondheim.

- Det er et stort problem at eldre faller. Studier viser at fysisk aktivitet er bra for balansen, men dette blir for lite konkret, sier Annelise Dyrli (bildet) til NHI.no. I sin masteroppgave ved Psykologisk institutt ved NTNU har hun undersøkt balansen til fysisk aktive eldre over 65 år.

Hun rekrutterte friske, hjemmeboende eldre blant annet fra turgrupper, dansegrupper og turngrupper. Dette er eldre som selv oppsøker fysisk aktivitet. Deltagerne ble testet på 4 ulike balanseøvelser, samt Bergs balanseskala – en test som brukes for å sjekke hvor godt funksjonsnivå man har.

Den brukes normalt etter fall og forsøker også å forutsi risikoen for at du skal bli utsatt for et fall senere.

Kort sagt har Dyrli i sin studie konkludert med: å være i god form er ingen garanti for å ha god balanse.

Les også: Balansetrening for eldre

Stor variasjon i gruppen

Omlag 1/3 av alle over 65 år har minst én fallepisode pr år, og av dem som faller, er halvparten utsatt for gjentatte fall. Kvinner faller oftere enn menn. I omtrent fem prosent av tilfellene ender fallet i et brudd, vanligvis i håndleddet, hoften eller i ryggen. Fall skyldes vanligvis ikke en enkeltfaktor alene, men det er oftest en kombinasjon av årsaker hos den enkelte og i omgivelsene.

Dyrli påpeker at vi har blitt bedre til å klare oss selv i høy alder. Likevel faller mange eldre hjemme og blir permanent avhengige av hjelp fra helsevesenet. Så mange som en tredjedel av de som faller, blir varig skadet, eller dør innen få år. Livskvaliteten til de som har falt, blir sterkt redusert, og mest sannsynlig vil de falle igjen.

- De fleste deltagerne i studien min var veldig spreke og var fysisk aktive omtrent en time hver dag, sier Dyrli.

- Men da de utførte testene, var det store variasjoner i gruppen, og også mellom øvelsene. For eksempel kunne deltagerne stå godt på ett ben, men gjøre det dårlig på balansebrettet.

Funnene til Dyrli viser altså at ren fysisk aktivitet er viktig for helhetlig funksjon hos eldre, men at det ser ut til å ha liten innvirkning på balanseevnen deres.

- Ettersom man blir eldre, utfordres balansen. Derfor er det viktig å trene og øve spesifikt på det du skal mestre i hverdagen, sier hun.

Les også: Styrkeprogram for eldre

Oppgavespesifikk trening

Hun har knyttet funnene til forskning fra læringsteori, kalt «spesifisitetsprinsippet». Det betyr enkelt sagt at du er nødt til å trene spesielt og spesifikt på det du ønsker å bli god til.

- Generell trening er bra, men mine funn tyder på at man må trene spesifikt for å unngå å falle. For å utføre dagligdagse gjøremål trenger du balanse som gjør deg funksjonell i hverdagen.

- Øv på det du skal bli god på, er kjerneteorien. Aktiveringen av hjernenettverket for oppgaven må skje flere ganger for å bli styrket, sier Dyrli.

Dagligdagse og funksjonelle oppgaver man kan øve på er:

  • Gå ut og inn fra badekaret.
  • Stå på ett bein og ta på deg sokker.
  • Øv på å gå opp og ned i trapper.

Det viktigste er at man øver på balanseøvelser som er funksjonelle for eget liv.

Les også: Aktive eldre lever lengre