Nyhetsartikkel

Råd for å lindre smerte uten medisiner

Vil du prøve å redusere smerter uten medisiner? Her er noen tips og råd.

Smertelindring uten medisiner er også en mulighet.

Smerte er en ubehagelig og sensorisk følelsesmessig opplevelse. Smerten henger sammen med en skade, eller noe som oppfattes som skade, i en del av kroppen. Smertefølelsen er subjektiv, det vil si at samme utløsende årsak kan gi varierende grad av smerte hos ulike personer.

Les også: Smerte- hva er det?

Ønsker du å prøve å behandle smerter - uten å ta medikamenter?

Les også: Smertestillende - reseptfrie

Her er noen forslag fra Harvard Health Publishing:

1. Kulde og varme: Vekselvis kulde og varme kan lindre smerte ved visse typer skader. Et hjemmelaget varmt og kaldt omslag kan gjøre nytten.

2. Fysisk aktivitet: Fysisk aktivitet spiller en avgjørende rolle i å forstyrre den "onde sirkelen" av smerte og redusert mobilitet som oppstår ved noen kroniske tilstander som leddgikt og fibromyalgi. Prøv aktiviteter med moderat intensitet som å gå, svømme eller sykle.

Les også: Mirakelkur for kropp og sinn

Styrketrening5.jpg

3. Fysioterapi: Fysioterapeuter veileder deg gjennom øvelser som er ment for å bevare eller forbedre styrke og mobilitet. Å utføre daglige aktiviteter på en måte som ikke forverrer smerten, vil være målet. 

5151-2-naprapat.jpg

4. Yoga og tai chi. Dette innebærer pusteøvelser, meditasjon og bevegelser for å strekke og styrke muskler. Mange studier har vist at dette kan hjelpe folk med å håndtere smerter med ulik årsak - som hodepine og leddgikt.

Les også: Tai Chi kan bidra til å forebygge fall hos eldre

58979-2-yoga.jpg

5. Musikkterapi. Studier har vist at musikk kan bidra til å lindre smerte under og etter kirurgi og fødsel. Klassisk musikk har vist seg å fungere spesielt godt, men det skader ikke å prøve favorittsjangeren din - å lytte til hvilken som helst slags musikk kan distrahere deg fra smerte eller ubehag.

Les også: Bedre med med musikk

5152-2-musikk.jpg

8. Terapeutisk massasje. Massasje kan lindre smerte ved å arbeide spenning ut av muskler og ledd, for eksempel ved indre stress og angst, og muligens bidra til å distrahere deg fra smerte ved å introdusere en "konkurrerende" følelse som overstyrer smertesignaler.

6421-2-fotsoneterapi.jpg

Referanser

  1. Harvard Health Publishing, 8 non-invasive pain relief techniques that really work www.health.harvard.edu