Nyhetsartikkel

Råd for å lindre smerte uten medisiner

Vil du prøve å redusere smerter uten medisiner? Her er noen tips og råd.

Smerte er en ubehagelig og sensorisk følelsesmessig opplevelse. Smerten henger sammen med en skade, eller noe som oppfattes som skade, i en del av kroppen. Smertefølelsen er subjektiv, det vil si at samme utløsende årsak kan gi varierende grad av smerte hos ulike personer.

Les også: Smerte- hva er det?

Ønsker du å prøve å behandle smerter - uten å ta medikamenter?

Les også: Smertestillende - reseptfrie

Her er noen forslag fra Harvard Health Publishing:

1. Kulde og varme: Vekselvis kulde og varme kan lindre smerte ved visse typer skader. Et hjemmelaget varmt og kaldt omslag kan gjøre nytten.

2. Fysisk aktivitet: Fysisk aktivitet spiller en avgjørende rolle i å forstyrre den "onde sirkelen" av smerte og redusert mobilitet som oppstår ved noen kroniske tilstander som leddgikt og fibromyalgi. Prøv aktiviteter med moderat intensitet som å gå, svømme eller sykle.

Les også: Mirakelkur for kropp og sinn

Styrketrening5.jpg

3. Fysioterapi: Fysioterapeuter veileder deg gjennom øvelser som er ment for å bevare eller forbedre styrke og mobilitet. Å utføre daglige aktiviteter på en måte som ikke forverrer smerten, vil være målet. 

5151-2-naprapat.jpg

4. Yoga og tai chi. Dette innebærer pusteøvelser, meditasjon og bevegelser for å strekke og styrke muskler. Mange studier har vist at dette kan hjelpe folk med å håndtere smerter med ulik årsak - som hodepine og leddgikt.

Les også: Tai Chi kan bidra til å forebygge fall hos eldre

58979-2-yoga.jpg

5. Musikkterapi. Studier har vist at musikk kan bidra til å lindre smerte under og etter kirurgi og fødsel. Klassisk musikk har vist seg å fungere spesielt godt, men det skader ikke å prøve favorittsjangeren din - å lytte til hvilken som helst slags musikk kan distrahere deg fra smerte eller ubehag.

Les også: Bedre med med musikk

5152-2-musikk.jpg

8. Terapeutisk massasje. Massasje kan lindre smerte ved å arbeide spenning ut av muskler og ledd, for eksempel ved indre stress og angst, og muligens bidra til å distrahere deg fra smerte ved å introdusere en "konkurrerende" følelse som overstyrer smertesignaler.

6421-2-fotsoneterapi.jpg

Referanser

  1. Harvard Health Publishing, 8 non-invasive pain relief techniques that really work www.health.harvard.edu