Nyhetsartikkel

Råd mot oppblåst mage

Plages du mye med oppblåst mage? Her er råd som kan bidra til at du slipper lettere unna.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Alle er plaget av luft i magen fra tid til annen, men noen plages mer enn andre. I enkelte tilfeller kan det være symptomer på sykdom somcøliaki eller matvareallergi - eller intoleranse som laktoseintoleranse. Mange plages med tilstanden irritabel tarm. Forstoppelse kan også føre til at man får problemer med mye luft i magen. Dersom du ikke har slike bakenforliggende tilstander, kan noen enkle livsstilsråd bidra til å redusere plagene.

Les også: En av 100 har cøliaki

Unngå å svelge mye luft

Over halvparten av gass i tarmsystemet er luft som vi har svelget. Resten skyldes bakterier i tarmen som bidrar til å fordøye maten og som produserer gass som et biprodukt.

De første rådene handler derfor om hvordan du kan redusere sjansen for å svelge mye luft:

  • Ikke røyk.
  • Sitt ned når du spiser, og ta det rolig. Ikke spis fort, og ikke snakk mens du spiser. Tygg hver bit godt.
  • Ikke drikk kullsyreholdig drikke.
  • Ikke bruk sugerør.
  • Ikke tygg tyggegummi, eller sug på kjærlighet på pinne eller annet hardt godteri.

Vær forsiktig med disse matvarene

Visse matvarer øker sjansen for luft i magen. Dette gjelder:

  • Belgfrukt som linser, bønner og erter. Nederst i denne artikkelen kan du lære mer om hvordan du kan tilberede belgfrukter for å redusere sjansen for at det skal gi mye luftplager.
  • Rosenkål, kål, gulrøtter, blomkål, brokkoli, løk.
  • Svisker, aprikos, epler, pærer, neper, banan
  • Søtningsmidler som fruktose, og søtningsmidler som slutter på -ol. (Sorbitol, mannitol, maltitol.) Aspartam, sukralose og stevia er ofte lettere å fordøye.

Til tross for at enkelte typer grønnsaker og frukt kan øke sjansen for luft i magen, er det viktig at du ikke slutter å spise grønnsaker. Prøv deg frem, og finn ut hvilke grønnsaker du tåler godt. Dersom du nylig har begynt på mer fiberrik kost, kan dette føre til at du blir mer oppblåst. Øk derfor fiberinntaket gradvis, slik at kroppen får tid til å venne seg til den nye dietten.

Les også: Hveteintoleranse - men ikke cøliaki

Å trene er også nyttig hvis du er plaget med mye luft i magen. Bare det å gå i rask gange i 20-30 minutter om dagen, kan bedre tarmfunksjonen. For de som sliter med irritabel tarm, kan peppermynte-te eller kapsler bedre tarmfunksjonen.

Dersom du er stresset, deprimert eller sliter med angst, kan dette også forårsake mageproblemer. Det er dette som er årsaken til at det kan være viktig å vurdere både fysiske og psykiske årsaker til mageplager.

Når du har vondt i magen, sendes denne beskjeden til hjernen. Men visste du at slike beskjeder også kan sendes motsatt vei? I dagens forskning på irritabel tarm fokuseres det stadig mer på tarm-hjerne-aksen. Les mer om dette her: Kan riktig tarmflora forebygge angst?

Dersom du er mye plaget, og ingenting du gjør ser ut til å hjelpe, bør du kontakte legen din for videre råd og eventuell oppfølging.

Kilder

Referanser

  1. Luft i magen - NHI.no nhi.no
  2. PubMed Health: Abdominal bloating www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. NHS Choices: Beat the bloat www.nhs.uk
  4. WebMD: Bloating 101 www.webmd.com
  5. MayoClinic: Bloating, belching and intestinal gas: How to avoid them www.mayoclinic.com