Nyhetsartikkel

Selvhjelp for deg med ADHD

I denne artikkelen har vi samlet tips og råd til deg med ADHD, som kan gjøre både skoledagen og hverdagen ellers lettere å håndtere.

Først og fremst er det viktig at både lærerne dine, foreldrene dine og ikke minst - du selv -skaffer deg en innsikt i tilstanden. Det er også viktig at du får hjelp til å utvikle en positiv holdning til læring.

Overveldende

Mange føler seg overveldet, engstelig eller sinte når de får diagnosen. Hvis du føler det slik, kan det være nyttig å snakke med noen om hvordan du føler deg. Det kan også være fornuftig å fortelle vennene dine om diagnosen. Fortell at tilstanden gjør deg mer impulsiv, og at du noen ganger sier ting uten at du har tenkt så godt igjennom det1.

Les mer om ADHD her.

Trening hjelper

Mange med ADHD sliter med et dårlig selvbilde. For å bedre selvbildet kan det hjelpe å delta i en strukturert, disiplinert aktivitet som taekwondo eller ballett2. Å engasjere seg i individuelle idretter som svømming, løping eller lignende kan også være nyttig. Det samme gjelder frivillig arbeid for ideelle organisasjoner, og individuell rådgivning eller gruppesamtaler.

Studier viser at trening hjelper ved ADHD, så uavhengig av om du har et lavt selvbilde eller ikke, kan det være fornuftig å finne frem til en treningsform som du liker.

Ting du kan gjøre selv

Ting som kan hjelpe deg i hverdagen er3:

  • Hvis du ofte glemmer igjen skolebøkene dine på skolen, kan det lønne seg å få tak i et ekstra sett med lærebøker som du kan ha hjemme. Timeplan på nett gjør det enklere å finne igjen oppgavene du skal gjøre.
  • Det kan være lurt å skrive lister - både over skolearbeid og andre gjøremål du har. Dette kan du også legge inn i telefonen din, eventuelt med påminnelser/alarm.
  • Føler du deg hyper på skolen, bør du diskutere dette med læreren. Kanskje kan du få noen aktive pauser, slik at du lettere kan konsentrere deg i timen.
  • Snakk med læreren din om din ADHD, og finn sammen ut hva som kan bidra til at du lettere klarer å konsentrere deg.
  • Sett deg fremst i klasserommet. Sørg også for at du ikke sitter nært vinduet, eller andre ting som gjør det lett å miste konsentrasjonen.
  • Lær deg å bryte ned oppgaver til håndterbare biter som kan sjekkes og forsterkes.
  • Skru av telefonen, e-post og andre medier som kan forstyrre deg når du gjør lekser.
  • Sørg for at skrivebordet ditt, eller arbeidsomgivelsene dine, er ryddige.
  • Noen mener at bakgrunnsstøy kan bidra til å redusere forstyrrelser. Du kan for eksempel høre på musikk med lavt volum, eller skru på en vifte eller lignende.
  • Bruk gjerne en kontrollert distraksjon, for eksempel en liten ball som du kan klemme på eller holde på med.
  • Gjenta det samtalepartneren din sier. Det kan hjelpe deg å fordøye samtalen, og sikre deg at du forstår hva samtalepartneren din snakker om.

For deg som kjører bil

Sjåfører med ADHD er innblandet i 25-50 prosent flere trafikkulykker enn de som ikke har ADHD4. Dersom du kjører bil, bør du unngå distraksjoner. Dette kan du gjøre ved å for eksempel:

  • Ikke kjøre med venner i bilen.
  • Slå av telefonen når du kjører.
  • Ikke tillat deg selv å bli distrahert av musikk når du kjører.

Kilder

Referanser

  1. Teaching students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. How can AD/HD be effectively managed? - British Columbia, Ministry of Education www.bced.gov.bc.ca
  2. Kids Health - ADHD teenshealth.org
  3. 15 ADHD-Friendly tips to fine up your focus - PsychCentral psychcentral.com
  4. Transportøkonomisk institutt - Bilførere med ADHD har lavere risiko enn antatt www.toi.no