Informasjon

Sengeleie gir hurtig tap av styrke og muskelmasse

Om du vil holde deg i form, kan senga være din verste fiende!

Sengeleie gir et stort muskeltap, spesielt i beina.
Sengeleie gir et stort muskeltap, spesielt i beina.

En studie som nylig ble presentert i Journal of the American Medical Association (JAMA), viser at 10 dagers sengeleie hos friske eldre menn og kvinner gir et muskeltap på ca. 30 prosent og en reduksjon i muskelstyrke på 15 prosent. Muskeltapet i beina var dobbelt så stort som muskeltapet i resten av kroppen.

Studien som ble presentert i the Journal of the American Medical Association (JAMA) i 20071, undersøkte effekten som 10 dagers sengeleie hadde på oppbyggingen (muskelproteinsyntesen) og nedbrytningen av muskulatur (nitrogenbalanse), muskelmasse og styrke i beina.

Holdt sengen i ti dager

12 friske eldre med en snittalder på 67 år, like mange av hvert kjønn, deltok i studien. Alle hadde normalt et moderat aktivitetsnivå. Deltagerne holdt sengen i 10 dager, med unntak av toalettbesøk. De fikk en fullverdig kost som tilførte dem de anbefalte dagsmengdene for protein (0,8 gram per kg kroppsvekt per dag). En av deltagerne ble ekskludert på grunn av utilstrekkelig proteininntak.

Betydelig muskeltap

Sengeleiet ga et stort muskeltap, spesielt i beina. Deltagerne mistet mer muskelmasse på ti dager enn unge individer gjorde etter 28 dager. I snitt utgjorde dette 3 prosent av kroppsvekten, eller 1,5 kg. Tapet av proteinsyntese og styrke var lik det yngre deltagere hadde etter 14 dager.

Det foregår en kontinuerlig oppbygging og nedbryting av muskelproteiner i kroppen. Nitrogenbalansen er et mål for summen av de oppbyggende og nedbrytende prosessene i muskulaturen. Tilstrekkelig proteininntak er en viktig forutsetning for oppbygging av muskulatur. Hos eldre er proteinmangel vanlig, derfor hadde deltakerne i denne studien en negativ nitrogenbalanse i utgangspunktet. Til tross for den fullverdige dietten de fulgte i disse ti dagene, gikk nitrogenbalansen ytterligere ned i løpet av sengeleiet - hvilket bekrefter at nedbrytningen av muskulatur økte.

Muskeltapet vil være enda større hos syke

Forfatterne bak studien påpeker at med den uttalte effekten sengeleie alene har på muskelmasse og funksjon, så må et sengeleie kombinert med psykologisk stress og andre ugunstige faktorer forbundet med sykehusinnleggelse, kunne resultere i et enda større tap av muskelmasse og funksjon for de mange eldre som blir innlagt i sykehus.

Gjenvant styrke, men ikke muskelmasse

- Målet med disse studiene er å se på metoder for å kunne forebygge eller redusere tap av muskelmasse og styrke gjennom perioder med sengeleie, sier William J. Evans, en av forskerne bak studien, til Nhi.no.

Hvor lang tid det vanligvis vil ta for en slik gruppe å bygge opp igjen den muskelmassen de har mistet, er det vanskelig å gi et klart svar på.

- Alle deltagerne i denne studien deltok også i et rehabiliteringsprogram etter tiden med sengeleie, derfor vet vi ikke hvordan den naturlige rehabiliteringsprosessen ville vært. (Hva som ville skjedd dersom de hadde reist hjem igjen uten å ha fått tilbud om et treningsopplegg.) De ti dagene med sengeleie ga et betydelig tap av muskler og styrke. Rehabiliteringsprogrammet vårt varer i 30 dager etter sengeleiet, og deltagerne gjenvinner på den tiden både styrken og funksjonen de tapte på de ti dagene. Men de gjenvant ikke tapet av muskelmasse i løpet av rehabiliteringsperioden, sier Evans.

Sengen - vår verste fiende

Sengeleie over flere dager har uheldige virkninger på oss alle, både yngre og eldre. Først og fremst som demonstrert i denne studien, med et betydelig tap av muskelmasse som det tar mye lengre tid å gjenvinne enn den tiden sengeleiet varer. I tillegg kommer også økt risiko for blodproppsykdom ved et passivt sengeleie.

Denne kunnskapen er ikke ny, men den minner oss nok en gang om uttrykket at "senga er vår verste fiende". Blir vi syke, er en av utfordringene å begrense varigheten av sengeleiet.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Kortebein P, Ferrando A, Lombeida J, Wolfe R, Evans WJ. Effect of 10 days of bed rest on skeletal muscle in healthy older adults. JAMA 2007; 297: 1772-4.