Intervju

Slik tar du vare på øynene dine

Mye tid foran skjermen øker risikoen for tørre øyne eller slitne øyne. Men hva er tørre øyne, og hva kan vi gjøre for å forhindre det?

"Dry eye disease ", eller tørre øyne, skyldes svekket tårefilm.

Symptomene på dette kan være følelsen av å ha rusk på øyet, svie, eller at øyet kjennes ut som sandpapir. Noen får slimtråder i øyet, som kan gjøre at øyet blir sammenklistret om morgenen. Øyet kan være også bli rødt slik at det nesten ligner øyekatarr .

- Vi har en tårefilm som både beskytter og smører øynene våre. Tårefilmen er som en sandwich og består av tre deler: slim, vann og fett, og disse delene skal være i balanse. Hvis noen av lagene ikke fungerer som det skal, får vi en ustabil tårefilm. En ustabil tårefilm vil trigge en kronisk betennelsestilstand på øyets overflate. Dette gir tørre og røde øyne. I dette sandwich-laget er det særlig det ytre fettlaget som er viktig, sier Sara T. Nøland, medisin- og forskerlinjestudent ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo.

Hun er også forfatteren bak boka: «Øyet. Kroppens fantastiske kamera.»

- Dersom fettlaget ikke er bra nok, vil tårefilmen lettere sprekke og fordampe. Tårefilmens fettlag må stadig fornyes - og det gjør vi ved å blunke, sier hun.

Hver gang vi blunker, fornyes tårefilmen. Når vi blunker, legges det også litt press på våtkanten.

- I øyelokkene er det fettkjertler, og fettet skilles ut gjennom utførselsganger på våtkanten. Med dette mekaniske trykket som det å blunke er, vil fettet hentes fram, sier hun.

Blunkeregler

Når vi ser på skjermen, blunker vi sjeldnere enn normalt, og vi får sprekker i tårefilmen. Dette gir tørre øyne.

Det er forsket endel på dette: Leser du en bok, blunker du mer enn om du ser på en skjerm.

- Men hvis du står foran et annet menneske og snakker, blunker du mest. Da er det ikke det visuelle fokuset som er det primære - men samtalen du aktivt er med på selv, sier Nøland.

Når hovedfokuset er på skjermen, blir utfordringen gjerne at man glemmer å blunke.

Å huske å blunke er altså første bud.

Nøland har tips for å klare dette.

- Selv om løsningen er enkel – å blunke oftere – er det lett å glemme. En huskeregel for å gi øynene våre en pause er 20-20-20-regelen: Hvert 20. minutt bør du se vekk fra skjermen i 20 sekunder, helst på et punkt 20 meter unna.

- Andre ting å huske på er å justere skjermen litt lavere ned enn man pleier. Det vil gjøre at øyelokkene henger mer nedover - som er en fordel siden det blir mindre eksponering av det tørre øyet, det blir mindre fordamping.

Å bruke mindre tid foran skjermen er selvfølgelig også forebyggende, samtidig som du bør tenke på luftkvaliteten: En aircondition rett ved arbeidsplassen kan føre til tørre øyne.

At blått lys fra skjermen er farlig for øynene, er det også mange som tror. Det er ifølge Nøland en myte.

- Noen har spekulert i om blått lys kan skape mer tørre og slitne øyne. Men forskningen som er gjort på dette, viser at det å bruke antiblålysbriller ikke utgjør noen forskjell. Det blå lyset fra skjermen hemmer imidlertid søvnhormonet melatonin, det er derfor ikke lurt å se på skjerm rett før man skal sove.

- Hvorfor er det viktig at vi blunker?

- Tårefilmen er ferskvare, den holder bare noen sekunder før den fordamper og sprekker. Å blunke er et rensesystem - som å vaske vinduer. Avfallsstoffer skal bort. Det kommer støv på øyet og det må hele tiden renses. Det gjør vi ved å blunke.

Neste side