Nyhetsartikkel

Søvnmangel: Lite som skal til for at daglig funksjon forverres

Tre netter på rad med lite søvn er nok til å kraftig forverre psykisk og fysisk velvære.

Temaside om Korona

Dette ifølge en studie som ble publisert i Annals of Behavioral Medicine i juli 20211 og gjengitt i en pressemelding på sidene til University of South Florida2.

Forskerne bak studien undersøkte konsekvensene av å sove mindre enn seks timer per natt i åtte netter på rad. Seks timers nattesøvn er minimum varighet for å oppnå optimal helse hos voksne, skriver de.

Les også: En god natts søvn

Fysiske og psykiske symptomer

Data til studien ble hentet fra en amerikansk studie med nær 2000 middelaldrende deltagere. Deltagerne hadde relativt god helse og utdannelse. 42 prosent av deltagerne opplevde minst en natt med lite søvn i perioden. Det vil si at de sov en til en og en halv time mindre enn vanlig. De noterte fysisk og psykisk atferd i en dagbok i åtte dager på rad.

Etter netter med søvnmangel oppga deltagerne en opphopning av sinne, nervøsitet, ensomhet, irritasjon og frustrasjon. De oppga også flere fysiske symptomer, deriblant problemer med øvre luftveier, smerter, mageplager og andre helseproblemer. Disse negative følelsene og symptomene ble forhøyet ved flere påfølgende netter med søvntap. Normale nivå ble ikke gjenvunnet med mindre de sov i mer enn seks timer om natten.

Les også: Øvelser som kan gi bedre søvn

Størst forskjell etter én natt

Både mental og fysisk velvære ble kraftig påvirket etter så lite som tre netter på rad med lite søvn. Den største forskjellen i symptomer kom etter bare én natt med lite søvn. Både fysiske og psykiske plager ble gradvis verre for hver påfølgende dag med søvntap, og nådde toppen etter tre dager.

Forskning viser at kroppen blir relativt vant til søvntap, men deltagerne rapporterte at plagene var verst på dag seks.

Les også: Søvnforstyrrelser hos voksne, veiviser

Kan ikke ta igjen tapt søvn

Hovedforfatteren sier i en pressemelding om studien at mange tror at de kan ta igjen tapt søvn i helgene, og være mer produktive på ukedager, men studien viser at en natt med lite søvn er nok til at det påvirker daglig funksjon betydelig.

Tall fra USA viser at omtrent hver tredje voksne sover mindre enn seks timer per natt. Når det blir en vane å sove for lite, blir det vanskeligere for kroppen å ta seg igjen, slik at den negative spiralen fortsetter. For å vedlikeholde god ytelse er det viktig å sette av mer enn seks timer til søvn hver natt.

Les også: Normal varighet av søvn 

Kilder

Referanser

  1. Lee S. Naturally Occurring Consecutive Sleep Loss and Day-to-Day Trajectories of Affective and Physical Well-Being. Annals of Behavioral Medicin 2021. academic.oup.com
  2. University of South Florida: Drama llama or sleep deprived? New study uncovers how consistent sleep loss impacts mental and physical well-being www.usf.edu