Nyhetsartikkel

Trening, sex og mat

Arbeid, trening, kosthold og sex er viktig for trivselen vår gjennom hele livet. Kanskje kan både gleden og nytten av dette bli viktigere enn noen gang, når du passerer 70 år.

[imported]
[imported]

Stadig flere lever til de blir svært gamle, og en svensk studie som ble publisert i British Medical Journal i august 2012, har sett på hvordan livsstil og sosiale faktorer påvirker overlevelse etter fylte 75 år.

Studien hadde 1810 deltagere, som ble fulgt i 18 år. Forfatterne konkluderte med at selv etter fylte 75 år, kan livsstilsadferd som det å ikke røyke, og fysisk aktivitet, være forbundet med lenger overlevelse. En slik livsstil kan gjøre kvinners liv fem år lenger, og menns liv seks år lenger, enn en usunn livsstil. Disse forbindelsene fant man også blant de eldste i gruppen (de over 85 år) og hos de med kroniske sykdommer.

Jobbe litt og spise mer!

En studie fra 2009 viser at det å slutte å jobbe helt etter at du har gått av med pensjon, ikke trenger å være det beste for helsen. Det viste seg at de av de 12189 deltagerne som hadde tatt midlertidig arbeid, eller deltidsarbeid, hadde færre alvorlige sykdommer enn de som hadde sluttet helt å jobbe. De fungerte også bedre i det daglige.

Les også: Ikke bra å slutte å jobbe helt

Å ha noen kilo ekstra på kroppen, kan også være gunstig for helsen. I et intervju med NHI.no, sier Morten Mowè, som er seksjonsoverlege ved Medisinsk klinikk ved Aker Universitetssykehus, og spesialist i indremedisin og geriatri, at eldre heller bør ha noen kilo for mye, enn noen kilo for lite.

- Når du kommer i 70-årene skal du ikke være så engstelig for vekta. Når eldre mennesker blir syke, tåler de mer om de har litt i reserve. Eldre mennesker skal være opptatt av litt andre forholdsregler når det gjelder kosthold, enn det unge skal være. Eldre må passe på at de får i seg nok proteiner, og nok energi. De kan gjerne spise mer energitett mat enn de yngre gjør, sier Mowe´.

Les også: Halvparten av eldre sykehuspasienter er underernærte

Ikke kutt ut treningen

Til tross for at du ikke trenger å være så redd for å spise mer energitett mat, er det ingen grunn til å kutte ut treningen. Likevel er det mange som gjør nettopp det. En kartlegging som Norges Idrettshøgskole gjorde i 2008, viser at aktivitetsnivå blant voksne og eldre er relativt stabil, men med et markert fall etter 70 år. Det mange da kanskje ikke er klar over, er at helsegevinsten ved trening, vil være større for mange eldre, enn den er for yngre. Ifølge en artikkel i American Family Physician kan en kombinasjon av styrketrening, bevegelighetstrening, kondisjonstrening og økt daglig aktivitet, også redusere medikamentbruk og helsekostnader.

Trening kan bremse det aldersbestemte forfallet, og hjelpe deg å opprettholde dine evner til å klare dagliglivets oppgaver, noe som fører til en lettere hverdag og en bedre selvfølelse. Et godt treningsprogram er viktig. Få gjerne en treningsveileder eller fysioterapeut til å sette opp et detaljert treningsprogram.

Det er aldri for sent å begynne å trene. Les mer om dette her.

Aldri for gammel til sex

Du blir aldri for gammel til å ha glede av sex og kjærlighet. Et sunt sexliv kan ha en positiv innvirkning på alle sider av livet ditt - inkludert den fysiske helsen og selvtilliten din. Du blir aldri så gammel at du ikke skal kunne fylle behovene for intim kjærlighet, hengivenhet og følelsesmessig nærhet.

Les også: Livslang glede av sex

Noen velger å fortsette med sex i alderdommen, mens andre velger å la det være en del av fortiden. Ofte må partnere forhandle seg imellom, for det er ikke nødvendigvis slik at begge parter har de samme behovene. Uansett hva du velger, så skal du ikke være redd for å ta opp temaet med legen din. Kanskje kan nettopp en slik samtale være det du trenger for å få hjelpemidler, medisiner, eller trygghet til å fortsette å ha glede av seksualiteten din i mange år.

For de som får nye partnere: Husk at kjønnssykdommer ikke er forbeholdt de unge - bruk kondom!