Nyhetsartikkel

Utfordrer gamle råd om søvn

En engelsk søvnekspert utfordrer tanken om åttetimersnatta og mener mange trenger en dupp på dagtid. Les om søvnrådene til Nick Littlehales her.

Hopp til innhold

Mange av oss har de klassiske søvnrådene i bakhodet og forsøker å få sju til åtte timers søvn hver natt.

Men den britiske søvneksperten Nick Littlehales, som er kjent for å ha hjulpet blant annet idrettsutøvere som Cristiano Ronaldo med å sove bedre, rister i myten om åttetimersnatta.

Britens søvnråd er nå beskrevet i boka "The Myth of 8 Hours, the Power of Naps... and the New Plan to Recharge Your Body and Mindder"

Her beskriver han også fordelene ved en "powernap".

Søvnsyklus på 90 minutter

Svnrd

Littlehales står bak metoden R90, som handler om å tenke i søvnperioder - ikke i timer.

R90-metoden - eller "restitusjon på 90 minutter" - handler om at det tar 90 minutter å gjennomgå de ulike søvnstadiene som utgjør en søvnsyklus.

Han mener at optimalt med søvn for et menneske er å sove 35 slike sykluser i løpet av en uke. I snitt blir dette fem per natt.

Men Littlehales mener også at man kan dele opp: for eksempel sove fire slike sykluser om natta og en syklus i form av en dupp på dagtid.

I et intervju med danske Berlingske Tidende (BT) sier Littlehales at vi lever i en verden der vi er "påkoblet" det meste av tiden. Derfor kan det være nyttig å tenke på restitusjon som noe som kan foregå hele døgnet. Hvis vi gjør det, vil vi oppleve å få mer energi, bli i bedre humør og bli bedre til å huske og å konsentrere oss.

Og selv om Littelhales har jobbet med noen av verdens største idrettsstjerner, mener han metoden like gjerne kan hjelpe alle- både ung og gammel, nybakte foreldre, sykepleieren som jobber turnus eller toppsjefen for en stor bedrift.

Ved å tenke nytt rundt dette, mener han vi fjerner presset om å sove åtte timer om natta.