Nyhetsartikkel

Utfordrer gamle råd om søvn

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Powernap

Ifølge Littlehales er det altså ikke nødvendig å få åtte timers søvn på en enkelt natt.

Men helt lettvint er ikke denne måten å tenke om søvn på.

For å få til regimet om restitusjon i 90-minutters bolker, kreves det timing. Ifølge Littelhales skal du stå opp til samme tidspunkt hver dag og planlegge å gå i seng med tanke på at det passer med 90 minutters sykluser.

Står du opp 7.30 - skal du legge deg ved midnatt for å få fem søvnsykluser. Skal du kun sove fire sykluser, bør du vente til klokka 01.30 for å havne på neste syklus.

Deretter råder søvnforskere oss til å ta en lur mellom klokka 13 og 15 eller 17 og 19 på ettermiddagen - fordi da har mange en stor søvntrang.

Littlehales får kritikk for sine teorier - at en lur vil forstyrre nattesøvnen og at de fleste av oss ikke har anledning til å sove på dette tidspunktet. Men dette avviser han og sier til BT at de fleste kan finne 15 minutter hvor de kan lukke øynene og koble fra - for eksempel i forbindelse med lunsjen. Å sovne er bra, men om man bare når et punkt der man er hverken våken eller sover har man uansett gitt hjernen fri en liten stund.

Forrige side Neste side