Nyhetsartikkel

Utfordrer gamle råd om søvn

En engelsk søvnekspert utfordrer tanken om åttetimersnatta og mener mange trenger en dupp på dagtid. Les om søvnrådene til Nick Littlehales her.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Powernap

Ifølge Littlehales er det altså ikke nødvendig å få åtte timers søvn på en enkelt natt.

Men helt lettvint er ikke denne måten å tenke om søvn på.

For å få til regimet om restitusjon i 90-minutters bolker, kreves det timing. Ifølge Littelhales skal du stå opp til samme tidspunkt hver dag og planlegge å gå i seng med tanke på at det passer med 90 minutters sykluser.

Står du opp 7.30 - skal du legge deg ved midnatt for å få fem søvnsykluser. Skal du kun sove fire sykluser, bør du vente til klokka 01.30 for å havne på neste syklus.

Deretter råder søvnforskere oss til å ta en lur mellom klokka 13 og 15 eller 17 og 19 på ettermiddagen - fordi da har mange en stor søvntrang.

Littlehales får kritikk for sine teorier - at en lur vil forstyrre nattesøvnen og at de fleste av oss ikke har anledning til å sove på dette tidspunktet. Men dette avviser han og sier til BT at de fleste kan finne 15 minutter hvor de kan lukke øynene og koble fra - for eksempel i forbindelse med lunsjen. Å sovne er bra, men om man bare når et punkt der man er hverken våken eller sover har man uansett gitt hjernen fri en liten stund.

Forrige side Neste side