Nyhetsartikkel

Utfordrer gamle råd om søvn

En engelsk søvnekspert utfordrer tanken om åttetimersnatta og mener mange trenger en dupp på dagtid. Les om søvnrådene til Nick Littlehales her.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Råd før du går til sengs

Svnrd

Littlehales mener man også 90 minutter før man går til seng, starter med rutiner som skal skape god søvn:

  • Slå av skjermen: unngå pc, tv, nettbrett og mobil, for å unngå det blå lyset du får fra disse.
  • Dropp digitalt prat: ikke sjekk jobbmailen og unngå meldinger på mobilen.
  • Skift temperatur: ta for eksempel et varmt bad for å heve kroppstemperaturen og sov deretter i et kjølig rom.
  • Demp lyset: slå av lyset på soverommet og tenn i stedet lamper med mindre kraftig lys eller stearinlys. Unngå også for sterkt lys på badet når du pusser tennene.
  • Sov mørkt: soverommet skal gjerne være helt mørkt fra det øyeblikket du ligger i sengen. Bruk mørke gardiner.
  • Rydd opp og pakk veska for neste dag: små gjøremål som ikke er krevende, er en fin måte å gire ned på.
  • Skriv ned: gå gjennom dagen i hodet og skriv ned bekymringene dine på et ark. På den måten kan du gå til sengs med en følelse av å håndtere problemene slik at du ikke ligger og spekulerer.
Forrige side Neste side