Nyhetsartikkel

Våkne fra vintertrettheten

Mange føler seg sliten og trøtt om vinteren. Her er seks tips som kan gi mer energi.

[imported]
[imported]

Enkelte kan føle seg ekstra trett om vinteren. Mindre sollys betyr at hjernen produserer mer av hormonet melatonin, som kan gjøre deg søvnig.

Siden utskillelsen av dette søvnhormonet er knyttet til lys og mørke, kan du kan føle deg tidligere trett om kvelden enn normalt.

Britiske National Health Service (NHS) gir disse rådene for å øke vitaliteten i vintermånedene:

Sollys er bra

Åpne persienner eller gardiner så snart du står opp, slik at sollyset slipper inn i rommene.

Få så mye utendørs dagslys som mulig, selv en kort tur ut i lunsjen kan hjelpe. Forsøk å gjøre miljøet på jobb og hjemme så lyst og luftig som mulig.

Bekjempe tretthet med vitamin D

Mindre solskinn i vintermånedene gir mindre tilgang på vitamin D, noe som kan bidra til følelsen av å være sliten.

Les også: La solen slippe til

Den viktigste kilden til vitamin D er sollys, men på den nordlige halvkule er det lite tilgang på vitamin D mellom november og mars, så det er spesielt viktig å få vitamin D fra kosten.

Gode kilder til vitamin D er fet fisk (for eksempel laks, makrell og sardiner), egg og kjøtt. Vitamin D er også lagt til margarin, og til enkelte frokostblandinger, soya produkter, meieriprodukter og magre pålegg.

Få en god natts søvn

Du bør ikke sove og slumre lenger selv om du føler deg trøtt om vinteren. Gjør du det, vil du trolig føle deg enda mer trøtt i løpet av dagen.

Les også: Søvnhygieniske råd

Vi trenger ikke mer søvn om vinteren enn om sommeren. Gå til sengs og stå opp på samme tid hver dag. Og sørg for at soverommet bidrar til å sove - fjern rot, ha en komfortabel seng og slå av TV-en.

Få regelmessig mosjon

Trening kan være det siste du føler for å gjøre på mørke vinterkvelder, men du vil føle deg mer energisk hvis du er i fysisk aktivitet hver dag.

Les også: Mirakelkur for kropp og sinn

Å trene sent på ettermiddag kan bidra til å redusere tretthet tidlig på kvelden, og også forbedre søvnen din. Vinteren er en flott tid å eksperimentere med nye og ulike typer aktivitet.

Hvis du synes det er vanskelig å finne motivasjon til å trene på kalde, mørke dager, fokuser på det positive - du vil ikke bare føle deg mer energisk, men du vil også avverge vektøkning.

Lær å slappe av

Stress kan føre til tretthet. Det er ikke noen enkel oppgave å ikke stresse, men det finnes noen enkle metoder for å lindre stress.

Les også: Mer lek med barna reduserer stress

Føler du deg presset, går det an å prøve å roe seg ned med meditasjon, yoga, trening og pusteøvelser.

Pass på hva du spiser

Når sommeren er over, blir det gjerne mindre salater og mer brød, pasta og poteter. Behovet for energi blir større, men husk at ved å inkluderer grønnsaker i måltidet får du et sunnere måltid.

Les også: Råd for et balansert kosthold

Mange får mer lyst på sukker i perioder. Prøv å unngå matvarer med mye sukker, det gir mye kjapp energi, men som like kjapt forsvinner.

Husk at frokosten gir deg en god start på dagen.

Les også: Ikke hopp over frokosten