Nyhetsartikkel

Våkne fra vintertrettheten

Mange føler seg sliten og trøtt om vinteren. Her er seks tips som kan gi mer energi.

Enkelte kan føle seg ekstra trett om vinteren. Mindre sollys betyr at hjernen produserer mer av hormonet melatonin, som kan gjøre deg søvnig.

Siden utskillelsen av dette søvnhormonet er knyttet til lys og mørke, kan du kan føle deg tidligere trett om kvelden enn normalt.

Sollys er en viktig kilde til vitamin D, men å få nok vitamin D om vinteren er vanskelig. Vitamin D er også et hormon, og har stor innvirkning på humør, energinivå og immunfunksjon.

I denne artikkelen kan du lese om råd for å øke vitaliteten i vintermånedene:

Sollys er bra

Åpne persienner eller gardiner så snart du står opp, slik at sollyset slipper inn i rommene.

Få så mye utendørs dagslys som mulig, selv en kort tur ut i lunsjen kan hjelpe. Forsøk å gjøre miljøet på jobb og hjemme så lyst og luftig som mulig.

Bekjempe tretthet med vitamin D

Mindre solskinn i vintermånedene gir mindre tilgang på vitamin D, noe som kan bidra til følelsen av å være sliten.

Les også: La solen slippe til

Den viktigste kilden til vitamin D er sollys, men på den nordlige halvkule er det lite tilgang på vitamin D mellom november og mars, så det er spesielt viktig å få vitamin D fra kosten.

Gode kilder til vitamin D er fet fisk (for eksempel laks, makrell og sardiner), egg og kjøtt. Vitamin D er også lagt til margarin, og til enkelte frokostblandinger, soya produkter, meieriprodukter og magre pålegg.

Få en god natts søvn

Du bør ikke sove og slumre lenger selv om du føler deg trøtt om vinteren. Gjør du det, vil du trolig føle deg enda mer trøtt i løpet av dagen.

Les også: Søvnhygieniske råd

Å få nok søvn er avgjørende for å unngå tretthet på dagtid. Forsøk å få mellom syv og ni timers søvn og prøv å gå til sengs og våkne opp på samme tid hver dag, selv i helgene. For å få god søvnhygiene er det lurt å holde rommet mørkt, kjølig og stille, og slå av skjermen minst en time før du skal sove.

Få regelmessig mosjon

Trening kan være det siste du føler for å gjøre på mørke vinterkvelder, men du vil føle deg mer energisk hvis du er i fysisk aktivitet hver dag.

Les også: Mirakelkur for kropp og sinn

Det er også viktig å holde seg i bevegelse og trene regelmessig. Når du trener, frigjøres det endorfiner. Dette kan redusere stress og hjelpe deg med å sove bedre om natten.

Når det er kaldt ute, vil mange automatisk holde seg mer innendørs og dermed gå glipp av den aktiviteten man er vant til. Disse små endringene kan føre til at man opplever å ha mindre energi om vinteren. 

Vinteren er en flott tid å eksperimentere med nye og ulike typer aktivitet. Kanskje er hjemmetrening noe for deg?

Pass på hva du spiser

Når sommeren er over, blir det gjerne mindre salater og mer brød, pasta og poteter. Behovet for energi blir større, men husk at ved å inkluderer grønnsaker i måltidet får du et sunnere måltid.

Les også: Råd for et balansert kosthold

Mange får mer lyst på sukker i perioder. Prøv å unngå matvarer med mye sukker, det gir mye kjapp energi, men som like kjapt forsvinner. Matvarer som inneholder tilsatt sukker kan føre til en rask økning i blodsukkernivået og føre til energifall etter litt tid. Det samme kan raffinerte karbohydrater som hvit pasta eller hvitt brød, kaker og bakverk.

Les også: Ikke hopp over frokosten

Drikk kaffe

Årsaken til at kaffe får deg til å virke litt mer våken, er nok koffeinens sentralstimulerende effekt.

Det innebærer at du føler deg mer våken og konsentrert, og du får en bedre reaksjonsevne. Det kan bli enklere å ta fatt på dagen. 

Trenger du å boost før en hendelse eller en presentasjon? Å få litt koffein omtrent en time før det begynner, kan ha god effekt.

Les også: Slik virker koffein

Kilder

Referanser

  1. Why Do You Feel More Tired In The Winter?, Henry Ford Health, 2021 www.henryford.com
  2. Lydia Smith, Tired in winter? Here's how to boost your energy levels, Patient.Info, 2021 patient.info