Nyhetsartikkel

Vektøkning i overgangsalder

Mange kvinner går opp i vekt i overgangsalderen, men vektøkning er ikke uunngåelig.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Mange opplever at det med årene blir vanskeligere å holde vekten, og det er ikke uvanlig å gå opp i vekt i forbindelse med overgangsalderen.

Aldring, livsstil og gener

Ifølge den amerikanske Mayoklinikken1 kan hormonelle endringer i forbindelse med overgangsalderen føre til at du lettere legger på deg rundt magen, hoftene og lårene. Men hormonelle endringer alene forårsaker ikke nødvendigvis vektøkning. Det er mer sannsynlig at vektøkningen er relatert til aldring, livsstil og genetiske faktorer.

Mindre aktivitet og mer god mat?

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Ifølge australske Better Health Channel2 lagrer kvinner i fertil alder fettet i nedre del av kroppen (såkalt pærefasong). Kvinner som har gjennomgått overgangsalder, lagrer i likhet med menn oftere fett rundt magen. Dyreforsøk har vist at mangel på østrogen fører til stor vektøkning, selv om de nøyaktige mekanismene ikke er godt forstått. Andre faktorer som kan bidra til vektøkning etter overgangsalderen, inkluderer redusert fysisk aktivitetsnivå og endrede matvaner - for eksempel frihet til å oftere spise ute, og ikke minst redusert forbrenning og lavere andel muskelmasse.

Muskelmasse påvirker

Det er velkjent at vi mister muskelmasse ettersom vi blir eldre, noe som bidrar til å øke andelen fett på kroppen. Tap av muskelmasse nedsetter forbrenningen og gjør det mer utfordrende å holde vekten. Med andre ord er det sannsynlig at du vil gå opp i vekt dersom du fortsetter å spise som før uten å øke det fysiske aktivitetsnivået. Ved å vedlikeholde eller øke muskelmassen kan du opprettholde eller øke hvileforbrenningen. Ekstra muskler vil med andre ord føre til at du kan spise mer uten å legge på deg.

Les mer om dette i denne artikkelen: Slik øker du forbrenningen

Aksepter endringene

Du kan også passe på hva du spiser, og sørge for at du legger inn kondisjonstrening i tillegg til styrketrening, i hverdagen.

En annen mulighet er rett og slett å akseptere at kroppen din har endret seg.

Kilder

Referanser

  1. Mayo Clinic: Menopause weight gain: Stop the middle age spread www.mayoclinic.org
  2. Better Health channel: Menopause and weight gain www.betterhealth.vic.gov.au