Nyhetsartikkel

Verdens eldste er død - 119 år gammel

Japanske Kane Tanaka døde nylig - 119 år gammel. Hvordan er det mulig å bli så gammel? Vi har neppe svaret, men har samlet en knippe artikler om aldring og aldringspreosess.

Kane Tanaka ble født i 1903 - samme år som Bjørnstejerne Bjørnson fikk Nobelprisen i Litteratur, Theodore Roosevelt var president i USA og brødrene Wright søkte om patent for sin oppfinnelse av flyet.

Tanaka hadde ifølge BBC fire barn - den ene sønnen kjempet under 2. verdenskrig. 

Hun døde 19 april i år, og levde sine siste år på et omsorgshjem i Japan. Kun ett menneske er registrert som eldre: franske Jeanne Louise Calment, som ble 122 år og døde i 1997.

Gode råd er dyre

 "Alderdommen eksisterer ikke. Det finnes mennesker som er mindre unge enn andre, det er det hele", har forfatter og filosof Simone de Beauvoir sagt.

Selv om de færreste har mål om å bli like gammel som Tanaka, mangler det ikke på gode råd for å utsette aldringen og leve lengst mulig. Forskning tyder også på at livsstil og levemåte kan være med på å bestemme hvor gammel man blir.

Her har vi samlet et knippe artikler som omhandler dette. 

Og kanskje skal vi starte med å gå rett til kjernen: I dette intervjuet kan du lese hva lege Wasim Zahid mener er hemmeligheten bak et langt og godt liv. 

Tren og lev lenge

Ikke uventet handler forskning om levetid om sunn livsstil og fysisk aktivitet.

En studie publisert i JAMA i 2019, viser at de som er mest fysisk aktive blant eldre mennesker - uansett type aktivitet, oppnår lengre levetid.

Forskerne konkluderer med at tiltak for å øke eller vedlikeholde energiforbruket ved alle daglige aktiviteter, sannsynligvis vil forbedre helsen til eldre.

Les om studien her: Aktive eldre lever lengre

Eller denne: Eldre som trener lever lengre

Trening tilsvarer røykeslutt

En annen norsk studie viser at regelmessig trening i alderdommen har en like kraftig innvirkning på livslengde som det å slutte å røyke.

Studien ble publisert i British Journal of Sports Medicine i mai 2015. Forfatterne fant at både lett og anstrengende trening bidro til å forlenge livet: de som trente tre timer i uken, levde omtrent fem år lenger enn de som var mer sedate.

Les om denne studien her: Eldre som trener, lever fem år lenger

Og skal du først satse på trening for å forlenge livet på jorda noen år, er det ikke sikkert det er uvesentlig hvilken type trening du gjør. 

For korte økter med hard trening som gjør at du må hive etter pusten, er bedre enn lengre, moderat trening. Det viser resultatene fra en studie publisert i det medisinske tidsskriftet JAMA i 2015.

Les mer om denne studien her: Korte treningsøkter med høy intensitet best for et langt liv

Kosthold mot aldring

Kostholdet kan også være avgjørende i denne sammenhengen: Legger du om kostholdet ditt i dag, og lever slik i årene som kommer, kan gevinsten være mange flere leveår.

En studie publisert i The New England Journal of Medicine i 2017 viser at å endre til et sunnere kosthold (som å spise mer fullkorn, grønnsaker, frukt, nøtter og fisk. Og mindre rødt kjøtt og foredlede kjøttprodukter - og mindre sukkerholdige drikker) kan ha stor effekt. Folk som forbedret kostholdet mest, hadde nesten 17 prosent mindre sannsynlighet for å dø i forsøksperioden på 12 år. 

Les mer om denne studien her: Det er aldri for sent å endre kosthold

En studie publisert i The American Journal of Clinical Nutrition viser at eldre voksne med høye verdier av vitamin K lever lenger enn jevnaldrende med lave verdier.

Vitamin K finnes i spinat, grønnkål, brokkoli og bladsalater - særlig i bladsalater som romano og rucola. Mye vitamin K finnes også i kål, rosenkål, i nesler og japanske alger.

Denne studien viste altså at eldre voksne med lave vitamin K-nivåer hadde større sannsynlighet for å dø i løpet av 13 år sammenlignet med de med tilstrekkelige nivåer av vitamin K.

Les mer om denne studien her: Vitamin K og lavere dødelighet

Et annet aspekt ved menneskets helse og velvære som også kan ha betydning for levealder, er om du har mennesker som passer på deg. 

Forskningen viser at menn som lever i parforhold har bedre helse. De går også oftere til lege enn menn som bor alene. 

Les mer om dette her: Menn i parforhold har bedre helse

 Tanaka og søtsaker

Tilbake til Kane Tanaka. Hva gjorde hun for å bli så gammel - hele 119 år? Ifølge BBC, var hun veldig glad i søtsaker, særlig sjokolade. På gamlehjemmet moret hun seg med kalligrafi og å regne matematikk.

Tanaka var fra Japan, og generelt kan man si at Japan har den eldste befolkningen i verden. Man mener kosthold, gode helsetjenester og det faktum at mange eldre fortsetter å jobbe når de blir eldre er blant årsakene til lang forventet levealder.