Nyhetsartikkel

Flyråd for deg med hjerteproblemer

De fleste som har hjerteproblemer, kan trygt reise med fly.

Det skriver forskere i en undersøkelse fra britiske Cardiovascular Society.

Å bli sittende lenge i et fly over lang tid kan virke skremmende. Luften i flykabinen har mindre oksygen enn det vi er vant med nede på bakken, og det er minimale muligheter for medisinsk behandling hvis det oppstår en nødsituasjon. For mennesker med sykdom kan flyturen fortone seg ekstra skremmende.

Ifølge forskerne fra Cardiovascular Society, er det ulike meninger om hvorvidt det er trygt for hjertepasienter å fly eller ikke. Råd som gis varierer, og det kan føre til forvirring for pasienter og for flyselskapene.

Les også: Risiko ved lange flyturer

De fleste kan fly

Cardiovascular Society er en forening av leger som arbeider med hjertemedisin i Storbritannia. De har sett på forskning som omhandler hjerteproblemer og flyreiser. På bakgrunn av dette har de foreslått retningslinjer og gitt råd om når en hjertepasient kan fly, i tillegg til anbefalinger rundt dyp venetrombose.

I sitt sammendrag i studien: “Fitness to fly for passengers with cardiovascular disease”, skriver forfatterne at de har gjennomgått forskning og foretatt nøye vurderinger. De mener de med sikkerhet kan si at de fleste hjertepasienter kan være passasjer på et fly så lenge nødvendig utstyr og kvalifisert personale er ombord.

Studien er publisert i det medisinske tidsskriftet Heart, som utgis av BMJ Group. BMJ Group har igjen sammenfattet forskningen i en artikkel i den britiske avisen Guardian.

Må ta hensyn

Ifølge forskerne er det uproblematisk å fly for følgende grupper:

Personer med mild angina (brystsmerter) som oppstår under moderat trening – forutsatt at tilstanden og medisineringen ikke nylig er endret.

Personer med mild hjertesvikt, og som får pusteproblemer under mild til moderat trening – forutsatt at tilstanden og medisineringen ikke er endret de siste ukene.

Personer med sporadisk hjertebank eller uregelmessig hjerterytme – forutsatt at tilstanden ikke fører til besvimelse.

Derimot bør personer med mer alvorlig angina og hjertesvikt, eller personer som er født med hjerteproblemer, vurdere om de trenger ekstra hjelp på flyplassen, og oksygen under selve flyvningen. Hvis de får symptomer som tyder på at tilstanden plutselig kan bli verre, rådes de til å vente med å fly til tilstanden er stabil.

Hva med pacemaer?

Utover dette, serverer forskerne følgende råd:

En person som har hatt hjerteinfarkt, bør være i stand til å fly etter tre dager hvis han eller hun er under 65 år, den blokkerte arterien er åpnet, og hvis hjertet pumper som normalt.

Eldre mennesker som ikke har pusteproblemer eller brystsmerter, bør vente i 10 dager. Hvis hjertet ikke pumper som vanlig, eller ytterligere behandling er nødvendig, bør man vente med å fly til tilstanden er stabil.

Folk som har operert inn pacemaker eller defibrillator, eller som har fått stentbehandling, kan fly etter to dager forutsatt at operasjonen var komplikasjonsfri. Etter en by-pass operasjon uten komplikasjoner, ser det ut til at det er trygt å fly etter 10 dager.

Blodpropp

Å sitte stille veldig lenge kan være uheldig. Det øker risikoen for blodpropp i bena, siden blodet hoper seg opp i føttene og leggene.

Les også: Blodpropp i leggen

Er du stort sett frisk, har lav risiko for DVT (dyp venetrombose) og ikke har hatt en operasjon de siste åtte ukene, anbefaler forskerne at du på flyet uansett holder deg i litt bevegelse og er måteholden med alkohol. Har du tidligere hatt DVT, er gravid, er blitt operert fire til åtte uker tidligere eller er overvektig, anbefales også bruk av kompresjonsstrømper for å unngå blodpropp.

Les også: Gravide på reise1

Mennesker som tidligere har hatt DVT, og som også har andre risikofaktor som kreft, eller som er operert i løpet av de siste fire ukene, kan fortsatt fly, men bør i samråd med sin lege gjøre spesielle sikkerhetstiltak.

Hvilken effekt en flyreise har på helsen, er lite dokumentert, skriver forfatterne. De fleste av disse retningslinjene er derfor basert på forfatternes faglige skjønn og forståelse om hvordan problemer som angina og hjertesvikt påvirkes av lave oksygenforhold.

Kilder

Referanser

  1. www.guardian.co.uk
  2. Smith D, Toff W, et al.. Fitness to fly for passengers with cardiovascular disease. Heart 2010; 96: ii1-ii16.