Informasjon

Risiko ved lange flyturer

For å nå ferieparadiset må vi tilbringe opptil flere og noen ganger mange timer på fly.

Lange flyreiser er mer og mer vanlig

Hopp til innhold

I denne artikkelen belyser vi noen av risikoene ved lange flyreiser.

Stadig flere av oss reiser til fjerne feriemål. Flytid på 10-15 timer er ikke uvanlig. Du sitter tett og trangt, rett opp og ned, og med små muligheter til å bevege deg. Inneklemt mellom medpassasjerer kvier du deg for å be andre å reise seg når du føler trang til å strekke litt på bena.

Risiko

Å sitte stille veldig lenge kan være uheldig. Det øker risikoen for blodpropp i bena. Blod hoper seg opp i føttene og leggene dine. Normalt er det slik at blodet som skal tilbake til hjertet, presses oppover i benas blodårer (venene) når muskulaturen i leggen og låret brukes (muskelpumpen). Når vi går eller beveger oss på annet vis, strammes og slappes musklene. Strammingen av musklene fører til at blodårene klemmes sammen. Siden blodårene i leggen og låret har klaffer som hindrer blodet i å strømme tilbake, betyr det at blodet presses i retning mot hjertet - blodet sirkulerer. Men blir du sittende lenge i ro, forstyrres blodomløpet.

Stillestående blod har en tendens til å levre seg og danne en blodpropp. Slike blodpropper vil stenge av blodåren og skape en betennelsesreaksjon (dyp venetrombose). I noen tilfeller kan en slik blodpropp løsne og strømme med blodet opp til hjertet og lungene, og kan forårsake blodpropp i lungene (lungeemboli) - en tilstand som kan være alvorlig.

Uttørking av kroppen gjennom væsketap øker risikoen for blodpropp. Blodet blir "tykkere", det flyter langsommere, og det vil lettere levre seg. Lavt lufttrykk i kabinen gir lavt oksygeninnhold, som også er en disponerende faktor.

Forekomst av blodpropp

Man har ikke nøyaktige tall, men risikoen er svært liten for alvorlige hendelser. Internasjonale tall forteller at det oppstår 0,4 tilfeller av lungeemboli per 1 million passasjerer.

Siden stadig flere av oss drar ut på lange flyreiser, er det grunn til å forvente en økning i antallet med blodpropp. På verdensbasis er det nå (2014) ca. 3 milliarder flypassasjerer per år. Siden det kan tilstøte livstruende komplikasjoner, er det all mulig grunn til å følge noen enkle råd.

Risikofaktorer

Enkelte er mer utsatte for å få problemer med blodsirkulasjonen enn andre. Det gjelder særlig dem som har problemer med sirkulasjonen på forhånd. Grupper med økt risiko er eldre, personer som har hatt blodpropp tidligere, som røyker, som bruker vanndrivende medikamenter, eller som har aktiv kreftsykdom. Sjansen for å få blodpropp øker med antall risikofaktorer man har. Skal du ut på flyreiser som varer lengre enn 6 timer, og du er i risikogruppen for blodpropp, bør du diskutere eventuelle forebyggende tiltak med legen din.

Hva kan du gjøre selv?

Før du reiser

Har du åreknuter eller problemer med blodsirkulasjonen, kan flyreiser over 2-3 timer medføre en liten ekstra risiko for blodpropp. Skal du ut på en lang flytur, er det aktuelt å konferere med legen din dersom du er i risikogruppe. I spesielle tilfeller, det vil først og fremst si hos personer som tidligere har hatt blodproppsykdom, er det aktuelt at en lege forordner en sprøyte med såkalt lavmolekylært heparin som tas ved avreise til flyplassen. Dette er et blodtynnende stoff som varer i om lag ett døgn, og som har meget god effekt.

For enkelte med økt risiko kan det være nyttig å ha på seg spesialstrømper, såkalte elastiske strømper. Disse stimulerer blodsirkulasjonen og hindrer at du hovner i bena, og reduserer derved risikoen for blodpropp. Men selv om du har strømper, bør du bevege deg under reisen.

Under reisen

Reis i løse og behagelige klær, unngå stramme sokker. Minst en gang i timen bør du opp og gå, og gjør ev. en dyp knebøy i midtgangen! Fotgymnastikk mens du sitter, har sannsynligvis ikke noen virkning. Er du storvokst eller har økt risiko for blodpropp, prøv om du kan få et sete med litt mer plass, ved midtgangen eller nødutgangen.

Drikk rikelig! Selv om du ikke merker det, er væsketapet stort når du sitter lenge i et fly. Luften i flyet er tørr. Resultatet kan bli uttørking og økt risiko for levring av blodet. Først og fremst bør du drikke vann. Vin eller øl til maten gjør ingen skade, men husk at både alkohol, kaffe og te er vanndrivende. I tillegg er det også viktig at du ikke drikker så mye alkohol at du risikerer å sovne i uheldige stillinger! Av samme grunn bør du heller ikke ta sovemedisin.

Vær på vakt!

Har du problemer med å få på deg en av skoene etter en flytur, bør du være på vakt. Har du smerter i en legg når du går av flyet, bør du også følge ekstra godt med. Vedvarer smertene i timer/dager etter flyturen og hevelsen i den ene foten/ leggen ikke går tilbake, må du kontakte lege.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  • Philbrick JT, Shumate R, Siadaty MR, Becker DM. Air travel and venous thromboembolism: A systematic review . Society of General Internal Medicine 2007; 22: 107-114.