Informasjon

Schengenavtalen

Bruker du legemidler som klassifiseres som narkotika, krever Schengenavtalen at vi tar med attester for slik bruk, før vi reiser til andre land som deltar i Schengen-samarbeidet.

Illustrasjonsfoto

Hopp til innhold

Reisende i Schengen-området

Fra 25.03.01 må brukere av legemidler som er klassifiserte som narkotika ha med seg en attest ved reiser til et annet land som omfattes av Schengen-avtalen.

Listen over de aktuelle narkotiske preparater kan du lese her.

Hvilke land gjelder dette?

Følgende land er per i dag med i Schengen-samarbeidet: Belgia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Monaco, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Østerrike, Liechtenstein.

Hvordan går jeg fram?

Helsedepartementet har fra 2002 gitt apotekene myndighet til å utstede attester i forbindelse med reiser til land i Schengen-området. Apotekene fyller ut attest ved forespørsel.

  • Det kreves attest for hvert enkelt narkotikaklassifisert eller vanedannende legemiddel som medbringes på reisen
  • Man skal benytte sitt vanlige apotek
    • Dersom annet apotek benyttes må det foreligge dokumentasjon fra vanlig apotek eller forskrivende lege hvor forbruket dokumenteres
  • Det utstedes attest for inntil 30 dager, det vil si at medisiner for 30 dagers forbruk kan tas med på reisen
  • I praksis gjelder kravet om Schengen attest narkotiske eller vanedannende legemidler, såkalte gruppe A eller gruppe B-preparater
    • Det er unntak fra attestkrav når det gjelder kombinasjonspreparater med kodein, eks. Pinex forte

Andre medisiner

Når det gjelder andre nødvendige medisiner som ikke omfattes av Schengen-avtalen kan det også bli behov for å dokumentere at du er rettmessig eier. Flerer typer dokumentasjon godtas:

  • kopi av resept
  • originalembalasjen fra det norske apoteket
  • legeerkæring