Nyhetsartikkel

Billetter til lykke

Dersom målet er å oppnå størst mulig grad av lykke, er gleden ved opplevelser større enn kjøp av materielle ting. Opplevelsesgleden starter lenge før opplevelsen, og varer lenge etterpå.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Dette ifølge en studie som ble publisert i tidsskriftet Psychological Science1, og på nettsidene til Cornell University2 i september 2014.

Målet ved studien var å finne ut om gleden vi får fra forventningene til kjøpet, avhenger av hva vi kjøper.

Heller gjøre noe enn å ha noe

Tidligere har de samme forskerne funnet at vi får mer varig glede og tilfredsstillelse av opplevelsene vi kjøper, enn vi får av å kjøpe ting. Altså får vi mer igjen for å bruke pengene våre på å gjøre noe, fremfor penger brukt på å få/ha noe. Annen forskning viser også at vi ofte venter med opplevelser, slik at vi kan nyte tanken på å endelig få dem.

Forskerne fant at de som tenkte på å kjøpe en opplevelse - som heiskort til skiaktiviteter, eller konsertbilletter, har høyere nivå av lykke enn de som planlegger å bruke penger på ting. Forskerne fant også at de som sto i kø for å kjøpe ting, og de som sto i kø for å kjøpe en opplevelse, oppførte seg ulikt. De som skulle kjøpe billetter til en opplevelse, var i bedre humør, og de oppførte seg bedre mens de sto i kø, enn de som skulle kjøpe ting.

Forskere har også sett på hvilke opplevelser som gir mest lykke - det kan du lese mer om her: Hvordan blir vi mest mulig lykkelige?

Egenverdi i forventningen

Vi finner altså en egenverdi i forventningen til kjøpet, og denne er større når du kjøper en opplevelse, enn når du kjøper en ting.

Forskerne tror at det er flere faktorer som bidrar til disse forskjellene. Kanskje tenker vi på fremtidige opplevelser på en mer abstrakt måte, som får dem til å virke mer betydningsfulle og givende. Kanskje er det mindre konkurranse blant de som står i kø for å kjøpe billetter til en hendelse. Vi regner kanskje også med at en opplevelse vil gi større sosiale fordeler, og føre til at vi føler oss mer sammensveisede og lykkelige.

Les også: Et lykkelig ekteskap er godt for helsen

Innby til opplevelser

Forfatterne mener at forskningen kan ha betydning for samfunnet, fordi den antyder at vi kan oppnå mer velvære med en infrastruktur som innbyr til opplevelser - ved for eksempel å satse på parker, strender og turstier.

Les også: Best å være snill

Data til studien fant forfatterne i tidligere studier om planlagte kjøp.

Kilder

Referanser

  1. Kumar A, Killingsworth MA, Gilovich T. Waiting for Merlot. Psychological Science 2014. pss.sagepub.com
  2. Cornell University: Experiences make you happier than possessions – before and after mediarelations.cornell.edu