Nyhetsartikkel

Hvorfor er trening bra ved depresjon og stress?

Det er godt kjent av fysisk aktivitet har en gunstig effekt på hjernen ved blant annet depresjoner og stress. Men hvorfor er det slik?

Hopp til innhold

  1. Forsøk på mus
  2. Påvirke musklene ved depresjoner?
  3. Hva med endorfinene?

Vis hele teksten

Påvirke musklene ved depresjoner?

Forskerne oppdaget at mus med høyere nivåer av PGC-1A1 i musklene også hadde høyere nivåer av et enzym som heter KAT - som også finnes i musklene. KAT bryter ned kynurenin (som også blir dannet under stress), til kynureninsyre - et stoff som ikke kan trenge inn i hjernen. Den nøyaktige funksjon av kynurenin er ikke kjent, men høye nivåer av kynurenin er blitt målt hos pasienter med mental sykdom.

Les også: Mirakelkur for kropp og sinn

I denne studien viste forskerne at når normale mus fikk kynurenin, da fikk de også en deprimert atferd. Mens mus med økte nivåer av PGC-1A1 ikke ble påvirket av kynurenin. I neste trinn klarte forskerne å identifisere at PGC-1A1 aktiverer et protein kalt PPAR, og dette fører til økte nivåer av KAT, som deretter konverterer skadelig kynurenin til et stoff som ikke kan nå hjernen.

Forskerne mener at man ved behandling av depresjon kan forsøke å påvirke funksjonen i musklene i stedet for funksjoner i hjernen. Musklene synes å ha en filtreringseffekt. Når de er i aktivitet, kan de beskytte hjernen fra det som vondt og gjør oss syke.