Intervju

Julelys mot vinterdepresjon

- Lys og jul kan virke positivt på vinterdepresjon, mener Marte Roa Syvertsen, doktorgradsstipendiat på Nevrologisk avdeling, Drammen sykehus.

- Lys og jul virker positivt i mørketiden om vinteren av flere grunner, tenker jeg. En ting er den direkte virkningen av lys på melatoninproduksjon. Minst like viktig tror jeg det er at jula representerer et prosjekt. Det gir mening, det er noe vi planlegger og jobber mot. I tillegg representerer jula for de fleste fellesskap, det er et felles prosjekt, sier Marte Roa Syvertsen (bildet under), doktorgradsstipendiat på Nevrologisk avdeling, Drammen sykehus.

1280x800_Syvertsen.jpg

Om vinteren blir dagene kortere og nettene lengre på den nordlige halvkule. Det finnes ikke noe eksakt svar på hvorfor noen mennesker føler seg ekstra nedfor og trøtte om vinteren. Men man tror mangel på lys er hovedårsaken til vinterdepresjon.

- Vinterdepresjon er litt omdiskutert. Likevel trenger en vel ikke å gå lenger enn til seg selv for å merke at energinivået og tiltakslysten kanskje er litt lavere i vintermånedene. Det er vanskeligere å komme seg opp av senga, og kanskje også vanskeligere å holde humøret oppe. Heldigvis går det ikke over i en reell depresjon for de fleste, men for noen kan det bli så tungt at det påvirker funksjonsnivået i den grad at det blir et problem, sier Roa Syvertsen. 

Lys i mørke

Roa Syvertsen sier at folk som i utgangspunktet har lidd av depresjon, eller som lider av depresjon, kan bli verre i vintermånedene.

- En mulig forklaring eller bidragsyter til dette er hormonet melatonin. Melatonin dannes i hjernen og er med på å regulere døgnrytmen vår. Når lys treffer øynene våre, sendes signalene videre inn i hjernen, og det bidrar blant annet til at nivået av melatonin reduseres. Når det blir mørkt på kvelden, produseres det mer melatonin. Melatonin gjør oss søvnige og trette. Det er altså et søvnhormon som forteller kroppen at når det er mørkt, da burde vi roe ned og sove. Mer mørke gir altså mer melatonin, og vi blir trettere og søvnigere enn vi er når vi blir eksponert for mye lys, forteller hun.

Dermed kan kanskje jula fungere som et lys i mørke - bokstavelig talt.

- Vi er kanskje mer sammen med andre i denne perioden. Vi tenker på hva andre ville blitt glade for å få. I tillegg pynter vi, gjerne med lys, og gjør det hyggelig rundt oss. Å være sammen med andre, å føle at en gjør noe som har mening, å ha et prosjekt eller bidra med noe, og det å ha det pent rundt seg og i omgivelsene, er faktorer som gir positive effekter for mental helse. Jula, med alle sine lys, alt sitt samvær og prosjekter, representerer et avbrudd i en mørk årstid. Du kan gjerne si at vi lyser opp mørketida, både i direkte og i overført betydning, sier Roa Syvertsen.

Symptomene

Symptomene på vinterdepresjon er de samme som depresjoner ellers i året: tristhet og nedstemthet.

- I tillegg blir det ofte slik at ting en før var interessert i, ikke gir samme mening og glede, matlysten kan bli redusert, og søvn kan bli forstyrret. Spesielt er det vanlig med tidlig oppvåkning, forteller Roa Syvertsen.

- En kan få en følelse av å være mindre verdt, i tillegg til tanker om at andre misliker en eller at alt en gjør blir feil og/eller forårsaker problemer for andre. Dette er vel tanker de fleste kan ha i blant, men når det blir mange av dem til sammen, det varer over tid og går utover funksjonen i dagliglivet, da blir det vanskelig både for dem det gjelder og ofte også for familie og venner, avslutter hun.

Oppsøk lege

Lege og doktrogradsstipendiat Helle Østergaard Madsen ved psykiatrisk Center i København, sier til NHI.no at om man mistenker at man har en depresjon, må man oppsøke lege.

- Den primære  behandlingen av vinterdepresjon er lys, det vil si at man oppholder seg så mye som mulig utendørs i de lyse timene, eller reiser til sydligere strøk. Hvis det ikke lar seg gjøre, kan man daglig sitte foran en spesiell lampe som gir kraftig lys tilsvarende dagslys, sier Østergaard Madsen.

- Julelysene omkring oss er ikke kraftige nok til å behandle depresjon, men de kan bidra til økt velvære og hygge, og de kan være nyttig på den måten, sier hun. 

Østergaard Madsen sier at symptomene på vinterdepresjon opptrer på samme årstid år etter og år og forsvinner av seg selv når årstiden skifter.