Nyhetsartikkel

Slik kan du snu en dårlig dag

Føler du at verden er i mot deg? En tur i skogen, eller en ukentlig liste over hva du har å være takknemlig for, kan være med på å gjøre livet ditt bedre.

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Det kan være mange gode grunner til at dagen ikke føles helt topp. Det er også helt normalt å ha en dårlig dag en gang i blant. Men dersom de dårlige dagene etter hvert begynner å bli mange, og du tar deg selv i å til stadighet forvente det verste, da kan det være fornuftig å tenke over hva du kan gjøre for at humøret skal bedres.

Hva kan du gjøre?

I en artikkel fra 19941, vises det til en psykolog som i 1977 spurte mennesker i London om hva de gjorde, når de var i dårlig humør. De vanligste svarene var;

  • Å være sosial - møte venner
  • Tenke igjennom hvorfor man er i dårlig humør
  • Trene (for eksempel gå en tur)
  • Rette opp i situasjonen som er årsaken til det dårlige humøret
  • Å holde seg beskjeftiget for å unngå å tenke på det
  • Lytte til musikk

Studier har siden bekreftet at dette er effektive måter å forebygge depresjon på. Andre råd kan være så enkelt som å sørge for at du får nok søvn. Noen ganger kan også det å gråte ut, hjelpe litt på humøret.

Les også: Et lykkelig ekteskap er godt for helsen

Neste side