Nyhetsartikkel

Slik kan du snu en dårlig dag

Søk hjelp når du trenger det

Rådene over er altså tips som kan hjelpe deg å håndtere enn dårlig dag, eller en periode hvor du kjenner at du ofte er i dårlig humør. Hvis det du opplever er lengre perioder med depresjon, hvor slike enkle tiltak ikke virker, og du knapt ser noen lysglimt, er det viktig at du tar opp dette med fastlegen din. Det finnes hjelp å få ved depresjon, og det er viktig at du ber om den hjelpen.

Les også vårt tilstandsdokument om depresjon.

Kilder

Referanser

  1. Thayer RE, Newman JR, McClain TM. Self-Regulation of Mood: Strategies for Changing a Bad Mood, Raising Energy, and Reducing Tension. Journal of Personality and Social Psychology 1994; 67(5): 910-25. psycnet.apa.org
  2. Seebauer L, Arthen T, Austermann M, Falck J, Koch L, Moulds ML, Jacob GA.. Mood repair in healthy individuals: Both processing mode and imagery content matter.. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2016; 50: 289-294. www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Poor Eating Behaviors Can Worsen Mood
  4. Park BJ, Tsunetsugu Y, Kasetani T, Kagawa T, Miyazaki Y.. The physiological effects of Shinrin-yoku (taking in the forest atmosphere or forest bathing): evidence from field experiments in 24 forests across Japan.. Environ Health Prev Med 2010; 15 (1): 18-26. link.springer.com
  5. Coping with a Negative Mood - Cohen H
  6. Emmons RA, McCullough ME. Counting Blessings Versus Burdens: An Experimental Investigation of Gratitude and Subjective Well-Being in Daily Life. Journal of Personality and Social Psychology 2003; 84 (2): 377-89. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  7. Sanchez-Villegas A, Teledo E, de Irala J, Ruiz-Canela M, Pla-Vidal J, Martìnez-González MA. Fast-food and commercial baked goods consumption and the risk of depression. Public Health nutrition 2012; 15(3): 424-32. journals.cambridge.org
  8. Mayo Clinic: Chronic Stress: Can it cause depression? www.mayoclinic.org
Forrige side