Nyhetsartikkel

Tips til å håndtere ensomhet

Føler du deg ensom? Her er noen grep du kan gjøre for å hjelpe deg selv.

Temaside om Korona

Ensomhet kan ha mange former. En kan være ensom og alene eller ensom sammen med andre. Pandemien har for noen skapt en ny ensomhet, mens andre har følt seg alene i mange år.

Langvarig ensomhet kan virke sterkt inn på føleleselivet - livet kan virke dystert og meningsløst. Det kan også dukke opp fysiske symptomer som smerter og søvnproblemer.

Les også: -Ensomhet er en del av livet

Healthline1 har utarbeidet noen råd som skal hjelpe deg med å navigere i disse følelsene. Under har vi gjengitt disse rådene. 

1. Tenk anderledes om ensomheten

Dette rådet gjelder nok ikke for alle, men noen kan klare å se på ensomheten i et nytt lys.
Å tenke anderledes på hva det vil si å være alene, kan noen ganger gjøre det lettere å kjenne på følelser av ensomhet.

De fleste mennesker trenger nære relasjoner for å trives. Psykologen Abraham Maslow anså dette behovet som så viktig at han rangerte kjærlighet og tilhørighet sammen med mat og bolig i sitt hierarki over grunnleggende menneskelige behov.
Men det trenger ikke å være feil men en viss grad av ensomhet - eller kvalitetstid alene. Ensomhet skaper muligheter for selvoppdagelse, kreativ tanke og selvrefleksjon.

Tid alene kan også åpne for større oppmerksomhet, noe som kan øke følelsesmessig bevissthet.
Neste gang ensomheten dukker opp - kan du prøve å godta det som kommer? Kanskje du setter på musikk og henter en glemt skissetavle, blar gjennom gamle notatbøker og gjenoppdager en gammel hobby?

Det handler om å finne måter å få mest mulig ut av alenetiden på - og bruke den til din fordel.

2. Skru opp lyden!

Musikk kan gi bedre humør, lydbøker kan føre tankene over på noe annet.

Podcaster og radio informerer og underholder, og har kanskje en samtaleatmosfære som gir en følelse av fellesskap.

Å åpne vinduet for å høre fugler og forbipasserende kan gi en følelse av å være en del av verden der ute.

Les også: Bedre med musikk


3. Hold kontakten

Det er ikke alltid mulig å tilbringe tid med venner og familie, men du kan fremdeles opprettholde kontakten, selv når du ikke kan treffe dem personlig. Dette er en samværsform som vil være annerledes, men det er tilhørigheten som er viktig:
Det å regelmessig være i kontakt med mennesker som betyr noe for deg.

Ikke undervurder effekten av en telefonsamtale og kraften i en kjær stemme. Selv en samtale på 10 minutter kan bidra til å lette ensomhet - både for deg og dem.


4. Få mest mulig ut av møtene du har

Kvaliteten på samværet betyr gjerne mer enn hvor ofte du tilbringer tid med andre. Man kan føle seg ensom i en stor gruppe uformelle bekjente, men oppleve sterk tilhørighet en stille kveld med din nærmeste venn.

Hvordan du tilbringer tid med andre, kan også gjøre en stor forskjell. Noen ganger kan det hende du bare trenger selskap, kanskje se en film med en venn.

Men andre ganger er det behov for å ha samvær på et dypere nivå. Da kan du prøve  å finne måter å gjøre samværet mer meningsfylt:

  • Del følelser og personlige opplevelser.
  • Still spørsmål, og lytt skikkelig til hva vennene dine sier.
  • Snakk om ting som betyr noe - arbeid, kreative prosjekter, felles interesser.

Det er vanskelig å helt unngå å snakke om aktuelle hendelser i nyhetsbildet. Likevel kan det hjelpe å sentrere samtalene om ting som gir dere begge gleder i stedet for å diskutere bekymringsfulle nyheter.

Les også: Du kan lære å mestre egne følelser

5. Kom deg ut

Tid i naturen kan gi bedre humør og øke det generelle velværen.
Besøk en park - se etter forskjellige fugler - kan du navnet på dem? Både fugler og fuglesang kan ha en positiv innvirkning på velvære.

Ta en tur rundt i nabolaget ditt. Utforsk gater du aldri har besøkt, og hils på naboer.
Besøk og støtt lokale virksomheter.

Å gå eller sykle turer kan også gi bedre søvn. Å sove dårlig kan påvirke funksjonen på dagtid, noe som igjen kan øke følelsen av isolasjon.

Les også: La barn være mer ute i naturen - alene

6. Snakk om følelsene dine

Følelser har en tendens til å samles under overflaten og forsterke seg når de ikke blir løftet fram.

Å fortelle en god venn at du føler deg ensom kan gjøre det lettere, og du kan få viktig støtte og hjelp. Å snakke om vanskelige følelser kan også føre til at dine nærmeste deler følelser de selv sliter med. Dette gir dere en mulighet til å utforske mestringsstrategier sammen.

Men å dele tankene sine kan være vanskelig, spesielt hvis du ikke er vant til å snakke om følelser. Å skrive dem ned kan være nyttig. Slik kan du sortere følelsen for deg selv først, før du deler dette med andre.

Les også: Brakkesyke

7. Finn din kreative side

Kreative sysler som kunst, musikk og skriving hjelper mange mennesker til å takle isolasjon og navigere i følelser av ensomhet.

Å skape noe kan gjøre deg tilfreds, og kanskje skyve bort dårlig humør og tristhet. Kanskje har du hørt om "flytsonen"?. Dette kan du oppnå når du utfordrer deg selv med en aktivitet du brenner for.

Å finne flyt betyr å nå et punkt der distraherende følelser (som ensomhet) midlertidig forsvinner, slik at du fullt ut kan fokusere på det du holder på med.

8. Har du vurdert å få et kjæledyr?

Ikke alle har råd eller mulighet til å ha et kjæledyr, så dette tipset gjelder ikke for alle.

Men forskning viser at det å ha et dyr kan forbedre både mental og fysisk velvære. Et kjæledyr er et levende vesen som med sin tilstedeværelse kan gi mye trøst.

Har du en hund, må du dra ut med jevne mellomrom og kanskje kan også dette bidra til fellesskap med andre mennesker.

Les også: Kjæledyr gir bedre helse

9. Ta en pause fra sosiale medier

Mens sosiale medier ofte virker som en god måte å opprettholde kontakten med venner på, kan det noen ganger øke følelsen av ensomhet.

Er vennene dine sine innlegg på sosiale medier full av lykke og bekymringsløshet, kan dette gi inntrykk av at de ikke savner deg like mye som du savner dem. Når du er alene, kan det også være vondt å se andre tilbringe tid med partnere eller familiemedlemmer.

Selvfølgelig viser sosiale medier aldri hele bildet, så du kan egentlig ikke vite hva vennene dine føler uten å spørre. Det er nok sjelden feil å koble seg litt fra sosiale medier og ta en telefonsamtale eller skrive en melding i stedet.

Les også: Gjør sosiale medier oss syke?

10. Gjør noe du liker

Ensomheten kan ta mye plass og det kan bli vanskelig å tenke på noe annet - til og med på de tingene du vanligvis liker å gjøre.

Hvis pandemien setter en stopper for at du kan være med andre, prøv å gjøre noe du liker i mellomtiden: yoga, spille spill, bake. En følelse av normalitet kan hjelpe deg med å fine en indre ro. Hobbyer og avslappende aktiviteter fungerer også som egenomsorg.

Les også: Frivilllig arbeig gir bedre psykisk helse

 

Kilder

Referanser

  1. https://www.healthline.com/health/mental-health/how-to-not-feel-lonely#reach-out