Nyhetsartikkel

Mareritt

For de fleste av oss er mareritt noe som oppstår av og til, og som det går fort å komme over. For noen kan marerittene vedvare og skape søvnproblemer, forverre psykiske plager og sørge for vanskeligere dager.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Ta kontroll over marerittet

Blant konkrete råd som gis både barn og voksne, særlig ved gjentatte mareritt, er å tenke seg en ny slutt på marerittet. Det kan også hjelpe å få barnet til å skrive om marerittet, eller tegne tegninger av det de opplever. For noen kan det hjelpe å rive dem i stykker, for andre kan det være nyttigere å snakke om marerittet. Andre tips som er nyttige dersom barnet ditt plages av mareritt, handler om å trygge barnet. Forsikre barnet om at marerittet ikke er ekte, og vær rask på pletten med trøst når marerittet oppstår. La gjerne barnet ha et kosedyr eller lignende i sengen, som en ekstra trygghet. Et lite nattlys og åpne dører mellom soverommene er også nyttig.

Blant ting du bør unngå, er å lese skumle bøker før sengetid, eller å se skumle filmer.

Dersom marerittene blir så voldsomme og hyppige at de går utover livskvaliteten, bør du diskutere problemet med legen din. Kognitiv terapi og hypnoterapi er også foreslått som behandling for de som plages mye. Det finnes dog ingen behandling mot mareritt som det er forsket mye på.

Kilder

Referanser

  1. Nakajima S, Inoue Y, Sasai T, Okajima I, Komada Y, Nomura T, Takahashi K. Impact of frequency of nightmares comorbid with insomnia on depression in Japanese rural community residents: a cross-sectional study. Sleep Medicine 2014. www.sleep-journal.com
  2. UpToDate: Sleepwalking and other parasomnias in children www.uptodate.com
  3. Psychology Today: Nightmares www.psychologytoday.com
  4. Psychology Today; Sleepless in America; Nightmare www.psychologytoday.com
  5. WebMD: Nightmares in adults www.webmd.com
  6. Mayo Clinic: Nightmare disorder www.mayoclinic.org
Forrige side