Nyhetsartikkel

Trener bort angsten

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Trening og mestring

Vendepunktet kom i 2015 - da begynte Thevik med styrketrening.

- Det var de ansatte på aktivitetssenteret som dro meg med, ga veiledning og råd underveis. Vi var flere som trente, og vi ble etter hvert en fin gjeng som trente sammen. Den sosiale siden ved treningen ble også etterhvert viktig, sier han.

Han forteller at han har vært innom trening tidligere i livet også, men uten noen kontinuitet.

På aktivitetssenteret fikk han oppfølging og rutine på treninga.

Etterhvert merket han god effekt. Han er blitt i langt bedre fysisk form, bedre kondisjon og muskelstyrke, men kanskje enda viktigere: det hjelper mot angsten.

- Og så gir det en tilfredsstillende mestringsfølelse når jeg ser framgang, sier han.

- I begynnelsen, da vi trente, var jeg ikke så opptatt av den sosiale delen av det hele. Jeg tenkte at det viktigste var å trene. Men de ansatte på aktivitetssenteret fokuserte på det sosiale. Nå er jeg klar over hvor viktig også dette er. Det blir som en hel pakke. Jeg prøvde en periode å trene alene, men det fungerer ikke like bra. Nå er det mandag og onsdag klokka 10, sier han.

- Hva er det med treninga som har fungert?

- Jeg opplever at behandlingen jeg har fått med samtaler og medisiner, behandler symptomene - det behandler ikke hele meg. Jeg fikk ikke fokuset vekk fra de vonde tankene og følelsene - behandlingen gjorde meg ikke sterkere, forteller han.

- Det å trene styrketrening sammen med de andre, det er det beste jeg har prøvd til nå, helt klart. Psykiske lidelser er så sammensatte, og den medisinske modellen er begrenset. Jeg tror nok det kan være nyttig å tenke anderledes i måten man behandler på, sier Thevik.

Han forteller at de dagene han trener, er det ingen fokus på angsten. Tankene er andre steder. Over tid, ser han at det også er bedre på de dagene det ikke er trening..

Forrige side Neste side