Informasjon

Forandre røykevaner

Som et ledd i nedtrapping, eller som en forberedelse til å slutte, kan det være stor nytte i å bryte vaner. Det kan gjøre det lettere å slutte og røyke.

[imported]

Hopp til innhold

Forskning viser at mye av hemmeligheten bak avhengigheten ligger i sterke vaner og ritualer som etableres. Ved bevisst å bryte vaner hjelper man kroppen med å forberede seg på den røykfrie tilværelsen.

Hvordan endre vaner?

Forandre selve røykemåten

De fleste har en karakteristisk måte å holde sigaretten på. For å gjøre røykingen mer bevisst (mindre automatisk) kan du forandre selve røykemåten. Du kan for eksempel holde sigaretten i motsatt hånd, eller gradvis flytte sigaretten fra peke- og langfinger til ring- og lillefinger? Dette kan høres banalt, men det har vist seg virksomt.

Overta kontrollen

Røykelysten utløses mange ganger i løpet av dagen: etter maten, i bilen, foran TV'en m.v. Ved å gradvis utsette røykingen etter disse situasjonene vil du etter hvert lære deg å kontrollere røykelysten. Du kan også gradvis redusere antallet steder hvor du røyker.
En praktisk vanlig måte å gjøre dette på er at du, når du får lyst på en røyk og vet at du normalt ville ha tatt en røyk, venter 5-10 minutter før du tenner røyken.

Røykesuget

Nesten alle som røyker, opplever et røykesug og en avhengighet av røyken og nikotinen i tobakken. Av noen oppleves en røyk som belønning etter utført arbeid. Felles for de fleste røykere er en kombinasjon av avhengighet og belønning.
Uansett: Røykesuget kan du få under en viss kontroll ved at du gradvis reduserer styrken på sigarettene ved å gå over til merker med lavere innhold av nikotin. Hvis du røyker rullings, bør du gå over til ferdigsigaretter, siden de har et lavere nikotininnhold.