Nyhetsartikkel

Klarer du det i år?

Omtrent 20 prosent av røykerne sier de planlegger å slutte å røyke fra nyttår.

Kanskje er du en av dem som klarer det i år?

Et av de mest klassiske nyttårsforsettene er å slutte å røyke. En undersøkelse gjennomført av Helsedirektoratet viser at de mest motiverte er de under 40 år, der hele 30 prosent planlegger å slutte.

Ifølge Helsedirektoratet viser forskning at sjansen for å klare å slutte å røyke øker kraftig hvis man får hjelp. Det er mulig å be om hjelp hos legen eller på apoteket. Det startes også opp mange røykesluttkurs på nyåret.

Et vanskelig løfte

Det finnes mange gode grunner for å slutte å røyke. Men hvorfor er det så vanskelig?

Gjentatte eksponeringer for nikotin fører til utvikling av toleranse, en tilstand der stadig høyere doser behøves for å oppnå samme stimulerende effekt. Når kroppen ikke tilføres nok nikotin, vil røykeren oppleve tegn på abstinens.

Disse symptomene inkluderer nedsatt hjertefrekvens, konsentrasjonsvansker, nervøsitet, hodepine, økt matlyst og vektøkning, søvnløshet, irritabilitet og depresjon. Slike symptomer vil avta over tid, men nikotinabstinensen gjør det vanskelig for de fleste mennesker å slutte og røyke.

Se animasjon om røykeslutt her

Mange gode grunner

At røyking er skadelig for helsa, er ingen nyhet. Men vi tillater oss likevel en liten påminnelse om hvorfor du er smart om du forsøker å stumpe røyken i år.

Sammenliknet med ikke-røykere har røykere:

  • 2 ganger høyere risiko for å få dødelig hjertesykdom
  • 10 ganger høyere risiko for å få lungekreft
  • Flere ganger økt risiko for kreft i munnhule, svelg, spiserør, bukspyttkjertel, nyre, blære og livmorhals
  • 2-3 ganger økt risiko for å få hjerneslag og magesår (som tilheles dårligere enn hos ikke-røykere)
  • 2-4 ganger økt risiko for bruddskade i hofte, håndledd og ryggrad
  • 2 ganger økt risiko for å få grå stær
  • Økt risiko for blodkreft, prostatakreft, brystkreft og beinskjørhet

Les om flere gode grunner til å slutte å røyke i vår artikkel Hvorfor bør du slutte å røyke?

Gode råd mot røykesuget

Visste du at bare 20 minutter etter at du har tatt din siste sigarett, synker blodtrykket til det normale, pulsen roer seg til normal rytme og temperaturen øker i hender og føtter.

For hver time som går etter at du har tatt den siste røyken, finner kroppen seg stadig mer til rette. Det tar ikke lang tid før risikoen for hjerteinfarkt blir lavere, og lungekapasiteten blir bedre.

I artikkelen Hva skjer i kroppen når du slutter å røyke kan du lese hvordan og hvor lang tid det tar før helsa er tilbake til "normalen" etter din siste sigarett.

Erfaring tilsier at en gradvis nedtrapping er den beste måten å stumpe røyken på. I løpet av denne tiden vil du kunne øke motivasjonen, bli mer bevisst på selve røykingen, lære å kontrollere den og gradvis venne kroppen av med nikotin.

Helsedirektoratet har utarbeidet et 10 dagers program for å slutte å røyke. Les om metoden her

Når du har stumpet røyken, er det viktig at du har en plan for hvordan du kan avlede tankene når røykesuget kommer. Husk at røykesuget ikke trenger å vare så lenge i gangen.

Det finnes en rekke gode råd om hvordan du kan takle røykesuget. Les noen av dem her

Svangerskap og røyking

Er du gravid eller planlegger å blir det, har du en ekstra god grunn til å slutte å røyke. Kullosen fra sigarettrøyken fortrenger oksygenet fra de røde blodlegemene og gjør at fosteret hele tiden lider av litt surstoffmangel. Flere undersøkelser tyder på at barn av røykere kan henge litt etter i vekst. Røyking er også forbundet med større risiko for krybbedød.

Men det er aldri for sent å slutte. Dersom du kutter ut røyken helt før 4. måned, er det vanskelig å finne alvorlige skader hos barnet senere. Til og med om du slutter bare noen uker eller dager før fødselen, så hjelper du barnet.

NHI.no har laget en oppsummert artikkel basert på Barneallergistudien i Trondheim om hvordan tobakk påvirker fosteret. Les artikkelen her

Statistisk sentralbyrå gjennomfører hvert år undersøkelser om tobakksbruk. Den siste undersøkelsen viser at 21 prosent av den voksne befolkningen røyker daglig i Norge, like mange blant menn og kvinner. Dette tilsvarer drøyt 800 000 personer.

Er du en av dem som har bestemt deg for å slutte å røyke i år, er du ikke alene. Men husk for all del: Klarer du det ikke i løpet av januar, har du et helt blankt og nytt år å ta av.

Vil du vite mer?