Informasjon

Når røykesuget melder seg

Ha gjerne en plan for hva du kan gjøre når røykesuget kommer. Denne listen kan hjelpe deg på veien dit

Hopp til innhold

Kreativitet er et viktig våpen. Det handler om å ta tilbake kontrollen. Husk at lysten på røyk ofte varer bare noen få minutter av gangen. Hver gang du vinner over røykesuget, er du ett skritt nærmere ditt mål om å bli eks-røyker.

Når røykesuget kommer:

  • Gå en rask runde rundt huset, eller ta deg en lengre tur hvis du har tid til det
  • Ring en god venn
  • Drikk et stort glass med kaldt vann
  • Spis et eple
  • Nyt de positive forandringene - som bedre luktesans og bedre smaksans
  • Nyt at ansiktsfargen din er friskere, at hender og føtter er varmere, og at du vil kunne yte mer på trening
  • Regn ut hvor mye penger du vil spare på å slutte, ved hjelp av vår røykekalkulator
  • Skriv en liste over hva du kan kjøpe deg for pengene du sparer
  • Legg av "røykepenger" for hver dag, og bruk dem på noe du har ønsket deg lenge
  • Sug på salte lakrispastiller. Appelsin og mentol er også smaker som demper røyksuget
  • Finn fram lista med alle de gode grunnene du hadde for å slutte å røyke
  • Ha oppstrimlede gulrøtter eller andre grønnsaker som du kan knaske på, i kjøleskapet
  • Gå ut eller stå foran et åpent vindu og trekk pusten dypt til røyksuget er over. Det virker avspennende å puste inn gjennom nesa og ut gjennom munnen
  • Se deg i speilet og tenk på at aldringsprosessen nå går seinere
  • Ta en dusj eller et avslappende bad

Kom røykesuget i forkjøpet

  • En person som røyker 20 sigaretter om dagen, fører hånden til munnen 140-160 ganger per dag. Det blir 980 ganger per uke, 3 920 ganger per måned og 47 040 ganger per år. Når du har sluttet, har du vært vant til å ha hendene i aktivitet. Kanskje du opplever en rastløshet, eller en trang til å gjøre noe, og forveksler dette med røykesug. Det kan derfor være lurt å holde seg i aktivitet
  • Trening, håndarbeid, massasje, modellbygging, frimerker - finn noe du liker å pusle med
  • Forsøk å ikke utsette deg selv for stressende situasjoner i sluttfasen
  • Ha alltid med deg noe du kan lese på, lytte til eller tygge på. Vær kreativ!
  • Unngå mat og drikke som gjør deg røyksugen. Salater og fisk gir mindre røykesug enn tung mat
  • Unngå te, kaffe og alkohol de første dagene etter at du har stumpet røyken
  • Husk at kroppen tåler mindre kaffe når du har sluttet å røyke. Virkningen av for mye kaffe kan forveksles med abstinens etter røykeslutt
røykeslutt
Se vår animasjon om røykeslutt

Kilder

Referanser