Informasjon

Røykeslutt og vektøkning

Det er helt normalt å legge på seg litt når du slutter å røyke, men du kan unngå det. Her kan du lese mer om hvorfor - og hvordan.

[imported]
[imported]

Når du slutter å røyke, er det nokså vanlig å gå opp litt i vekt. For de fleste er vektøkningen liten - 2 til 4 kg, og mange er tilbake til tilnærmet normal vekt etter et år. Rundt 85 prosent går opp litt i vekt når de stumper røyken. Det betyr også at det er 15 prosent som ikke legger på seg.

Det er flere årsaker til vektøkningen. Røyking kan dempe apetitten og øke forbrenningen noe. Når du slutter å røyke, normaliseres apetitten og forbrenningen. Det er nikotinet i sigarettene som øker forbrenningen hos røykere. Hver gang du har røykt en sigarett, øker stoffskiftet (metabolismen) straks. Blant annet slår hjertet ditt 10 til 20 ganger ekstra per minutt etter en sigarett. Dette er en bidragende årsak til at så mange røykere får hjertesykdom. Når du slutter å røyke, senkes metabolismen, og hjertet slipper denne påkjenningen.

Det finnes en enkel metode som kan øke forbrenningen din og samtidig gi deg en helsegevinst. Oppskriften finner du her: Slik øker du forbrenningen.

Maten smaker bedre

Noen spiser mer når de slutter å røyke. Hvis du har vært vant til å røyke 20 sigaretter om dagen, har du også tatt hånden til munnen rundt 200 ganger i løpet av en dag. Andre kan forveksle røykesug med sult. Skjær opp gulrot og selleri og ha det stående i kaldt vann i kjøleskapet, eller bruk sukkerfrie pastiller, sukkerfri tyggis, isbiter eller isvann. Hvis du synes det er vanskelig å skille røykesug og sult, kan du bruke klokken til å avgjøre når det er på tide med ett nytt måltid, eller dempe suget med vann, gulrot eller lignende. Du kan også gjøre andre ting - som å ringe en venn, file negler eller arbeide litt i hagen, når røykesuget melder seg.

Når du slutter å røyke, blir smaks- og luktesansen bedre, og mange synes derfor at mat smaker bedre. Studier viser at mange får mer lyst på søte eller fete ting når de ha sluttet å røyke. Studier har også vist at mange øker alkoholinntaket etter at de har sluttet å røyke. Alkohol inneholder mye kalorier. Det gjør også fet og søt mat. Vær dette bevisst og finn sunne alternativ du kan benytte deg av.

Les også: Stort fat - mer mat

Du trenger bare trene litt mer

Reduksjonen i forbrenning som du får ved røyekslutt, tilsvarer 140 til 210 kcal. om dagen. Dette kan du forbrenne ved å være i aktivitet i 20 til 30 minutter. Du kan for eksempel gå en rask tur på 30 minutter, svømme i 25 minutter, jogge rolig i 25 minutter, sykle i 17 minutter eller gjøre hagearbeid i 45 minutter.

Studier har vist at de som forandrer treningsvanene og kostholdet sitt samtidig som de stumper røyken, oftere holder den samme vekten. Det kan du lese mer om her: Kombinert røykekutt og vektkontroll gir best effekt

Selv om mange går litt opp i vekt når de slutter å røyke, har de fleste gått ned til omtrent samme vekt som de hadde etter et år. Skulle du legge på deg, kan det være greit å vite at fettdistribusjonen hos kvinner er anderledes hos de som røyker, enn hos de som ikke røyker. Kvinner som røyker, legger på seg mer fett rundt midjen (eplefasong). Legger du på deg etter røykeslutt, vil den ekstra vekten følge det normale mønsteret, og legge seg på hoftene fremfor rundt midjen.

Vær snill med deg selv

Sist men ikke minst - dersom du etter å ha stumpet røyken for godt, veier et par kilo mer enn før, så husk at jobben du har gjort for kroppen din er uvurderlig. Et par ekstra kilo er det som oftest bare du selv som ser. For at vektøkning skal gi samme risiko for hjertesykdom som røyking gir, må du legge på deg mer enn 40 kilo over anbefalt vekt.

Kilder

Referanser

  1. Better Health Channel - Smoking, weight gain and quitting - http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/smoking_weight_gain_and_quitting
  2. Forever Free - Smoking and weight (Smokefree.gov) www.smokefree.gov
  3. Mayo Clinic: Is weight gain inevitable after you quit smoking? What causes it? www.mayoclinic.com
  4. Kreftforeningen - Stump røyken uten å legge på deg www.kreftforeningen.no