Nyhetsartikkel

Unngå at tenåringen begynner å røyke

De fleste som røyker, starter mens de er unge. Her er ti tips til hvordan du kan hjelpe ungdommen i huset med å holde seg røykfri.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Hvordan kan du forebygge at barn og unge begynner å røyke? Her er noen tips og råd.

Innholdet er i artikkelen er hentet fra amerikanske Mayo Clinic.

1. Ikke røyk selv.

Det er mer sannsynlig at tenåringer begynner å røyke, hvis også foreldrene røyker. Om du røyker selv - forsøk å stumpe røyken. I mellomtiden pass på at du ikke røyker i huset, i bilen eller slik at barnet ditt ser deg. Ikke la sigarettene ligge slik at han eller hun finner dem. Forklar tenåringen din at du ønsker å slutte, men også om hvor vanskelig det er.

2. Forstå fristelsen.

En tenåringen som røyker, kan være i opprør eller forsøke å passe inn i et miljø eller ei gruppe. Andre igjen kan begynne å røyke for å kontrollere vekta. Gi ros for gode valg, og snakk om konsekvensene av dårlige. Du kan fortelle om tobakkselskapene og hvordan de tjener penger på at andre røyker og hvordan det å røyke på film kan skape en oppfatning at røyking er glamorøst og mer utbredt enn det egentlig er.

3. Si nei!

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Selv om det føles som om tenåringen i huset ikke hører på hva du har å si - si det likevel. Fortell at det ikke er tillatt å røyke, trolig har du mer innflytelse enn det føles som. Tenåringer som har foreldre som setter grenser, har en tendens til å røyke mindre enn de med foreldre som ikke setter grenser. Det samme gjelder for tenåringer som føler seg nær sine foreldre: de har en tendens til å røyke mindre.

4. Spill på forfengeligheten.

Røyking gir deg dårlig ånde og usunn hud. Røyking gjør at klærne, pusten og håret lukter, og tennene blir gule. Røyking kan gi deg kronisk hoste og mindre energi til å være med på idrett og andre morsomme aktiviteter.

5. Røyking koster.

Røyking er dyrt. Hjelp tenåringen med å beregne ukentlig, månedlig eller årlig kostnad av å røyke en pakke om dagen. Du kan sammenligne pris på røyking med pris på elektronisk utstyr eller klær.

6. Gruppepress.

Hjelp tenåringen din slik at hun eller han har et sett med verktøy til å stå i mot gruppepress. Øv på å håndtere vanskelige situasjoner. Når det kommer til røyking, kan det være så enkelt som å si: "Nei takk. Jeg røyker ikke."

7. Ta avhengighet på alvor.

De fleste tenåringer tror ikke sporadisk røyking vil føre til avhengighet og at det vil være enkelt å slutte. Men unge mennesker kan bli avhengige av relativt små mengder tobakk. Gi en påminnelse om at de fleste voksne som røyker, startet da de var tenåringer. Og er du hekta, er det vanskelig å slutte.

8. Prat om framtida.

[imported]
[imported]

Det er ikke lett for en ungdom å se at alvorlige helseproblem kan ramme dem. Kreft, hjerteinfarkt og slag er noe som kun skjer andre. Bruk familie, bekjente eller kjendiser til å belyse helsefarene ved røyking.

9. Og det gjelder ikke bare vanlige sigaretter.

Produsenter hevder at elektroniske sigaretter er et trygt alternativ til konvensjonelle sigaretter, men det er trolig en sannhet med modifikasjoner. Også ved bruk av e-sigaretter innhaleres skadelige kjemikalier, man kan også bli avhengig av nikotinet i e-sigaretten. Forskning tyder også på at tenåringer som har brukt elektroniske sigaretter, i større grad enn andre prøver andre former for røyking.

10. innvolver deg.

Ta et aktivt standpunkt mot ungdomsrøyking. Delta i arbeidet med forebygging. Dine handlinger kan bidra til å redusere sjansen for at tenåringen vil begynne å røyke. Hvis tenåringen din allerede har begynt å røyke, unngå trusler og ultimatum. Prøv i stedet å finne ut hvorfor - og diskuter måter du kan hjelpe han eller hun med å slutte. Å unngå røyking er noe av det beste tenåringen din kan gjøre for å få god helse og leve lenge.