Informasjon

Diettforsøk uten melk

For å avklare om du eller barnet ditt reagerer på melkeprodukter, kan det gjennomføres et to-ukers diettforsøk.

Planlegg godt før dere setter i gang med diettforsøket enten det gjelder barnet ditt eller det er du selv som har problemer. Prøv å unngå bursdager og spesielle sosiale begivenheter som barnet eller du selv skal delta i.

Du bør også forberede deg på å lage mer mat selv i denne perioden, fordi mange hel- og halvfabrikata inneholder melk. Mange butikker har i dag et utvalg av laktosefrie alternativ som du kan kjøpe inn.

Lager du maten selv, kan du fryse ned i porsjoner for å gjøre hverdagen enklere. Barnehager og skolekjøkken bør informeres på forhånd, og de kan gjerne forsynes med matvarer som er laktosefri, som de kan ha i fryseren til bruk hvis det blir nødvendig. Det er nødvendig at du venner deg til å lese ingredienslisten på matvarene.

Gjør notater

Start med å notere hvilke symptomer barnet eller du selv har én uke før dietten begynner. På den måten blir du mer oppmerksom på hvilke symptomer som pleier å forekomme, og det blir lettere å sammenligne effekten av dietten etterpå. Fortsett med å notere symptomer under dietten og i én uke etter at melken igjen blir tatt inn i kosten. Bruk vedlagte skjemafor daglig rapportering av symptomer. Det er viktig å gjennomføre diettforsøket konsekvent for å kunne trekke sikre slutninger.

Melk er i mange matvarer

Melk kan være listet opp på mange måter bl.a. som skummetmelkepulver/melkepulver, tørrmelk, kasein, kaseinat, myse, smør og melkeprotein. Melk inngår i svært mange produkter, også produkter man ikke ville tenkt seg på forhånd. Det er for eksempel vanligvis melk i kjøttboller, fiskeboller, pølser og lapskaus på boks. Vær spesielt oppmerksom på at melk finnes i vanlig margarin og produkter som inneholder margarin, i de fleste kaker/boller/kjeks/sjokolader.

Noen tips

Smør og vanlig margarin kan ikke gis. Det finnes flere typer melkefri margarin i dagligvarebutikker og helsekostbutikker. Brød kan inneholde melk ved at margarin er blitt brukt, eller at det har blitt penslet med melk. Mange hel- og halvfabrikata som de fleste sauser, posesupper og middagsbokser inneholder melk. Bruk ubearbeidede produkter; kjøttdeig, koteletter, renskåret frossen eller fersk fisk. Spaghettisauser på glass er ofte uten melk og noen grønnsaksposesupper (f.eks. svensk ertesuppe, grønnsaksupper og Campbell tomatsuppe), men les alltid ingredienslisten på produktet. Ofte kan spesialprodukter som pølser uten melk, fås hos den lokale slakteren. Fiskekaker uten melk kan skaffes i fiskebutikken. Når det gjelder pålegg, kan man ikke gi pålegg som gulost, brunost, smøreost, Hapå og Nugatti eller endel kjøttpålegg, som servelat. Derimot kan man gi barnet salami og skinkepålegg, makrell eller sardiner i tomat eller olje, honning, syltetøy og banan i skiver. Noen butikk-kjeder har et godt tilbud av spesialprodukter uten melk/egg/hvete. Informasjon kan vanligvis fås hos den lokale Astma- og allergiforeningen.

Les ingredienslisten

Snacks til spesielle anledninger i disse 2 ukene: gelé, potetgull (ikke alle typer er uten melk), noen typer mørke sjokolader, saftis (uten sjokoladeovertrekk). Mange typer kjeks er uten melk. Pudding, fromasj, vaniljesaus o.l. kan lages med melkeerstatning eller melkefri kremfløteerstatning. Det finnes også soyabasert is/yoghurt/pudding å få kjøpt. Utvalget av disse er størst i helsekostbutikker.

Vær oppmerksom på at produktsammensetninger kan ha endret seg etter at denne informasjonen ble utarbeidet. Det er derfor alltid nødvendig å lese merkingen/ ingredienslisten også på produkter som er beskrevet som melkefrie! I tillegg til matvarene som er foreslått her, finnes flere andre aktuelle produkter.

Kilder

  • Kostråd ved melkeallergi, Helsedirektoratet 2012.