Informasjon

Diettforsøk uten melk

For å avklare om du eller barnet ditt reagerer på melkeprodukter, kan det gjennomføres et to-ukers diettforsøk.

Temaside om Korona

Planlegg godt før dere setter i gang med diettforsøket enten det gjelder barnet ditt eller det er du selv som har problemer. Prøv å unngå bursdager og spesielle sosiale begivenheter som barnet eller du selv skal delta i. Hos barn anbefales ikke diettforsøk uten melk uten samråd med lege eller klinisk ernæringsfysiolog.

Du bør også forberede deg på å lage mer mat selv i denne perioden, fordi mange hel- og halvfabrikata inneholder melk. De fleste dagligvare-, helsekost- og nettbutikker har i dag et godt utvalg av ulike erstatninger for meieriprodukter og melkefrie matvarer som du kan kjøpe inn.

Lager du maten selv, kan du fryse ned i porsjoner for å gjøre hverdagen enklere. Barnehager og skolekjøkken bør informeres på forhånd, og de kan gjerne forsynes med matvarer som er melkefrie, som de kan ha i fryseren til bruk hvis det blir nødvendig. Det er nødvendig at du venner deg til å lese ingredienslisten på matvarene.

Les også Merking av matvarer.

Gjør notater

Start med å notere hvilke symptomer barnet eller du selv har én uke før dietten begynner. På den måten blir du mer oppmerksom på hvilke symptomer som pleier å forekomme, og det blir lettere å sammenligne effekten av dietten etterpå. Fortsett med å notere symptomer under dietten og i én uke etter at melken igjen blir tatt inn i kosten. Bruk vedlagte kost- og symptomliste for daglig rapportering av symptomer. Det er viktig å gjennomføre diettforsøket konsekvent for å kunne trekke sikre slutninger.

Melk er i mange matvarer

Melk kan være listet opp på mange måter bl.a. som skummetmelkepulver/melkepulver, tørrmelk, kasein, kaseinat, myse, smør og melkeprotein. Melk inngår i svært mange produkter, også produkter man ikke ville tenkt seg på forhånd. Det er for eksempel vanligvis melk i kjøttboller, fiskeboller, pølser og lapskaus på boks. Vær spesielt oppmerksom på at melk finnes i vanlig margarin og produkter som inneholder margarin, i de fleste kaker/boller/kjeks/sjokolader.

Noen tips

Smør og vanlig margarin kan ikke gis. Det finnes flere typer melkefri margarin i dagligvarebutikker og helsekostbutikker. Brød kan inneholde melk ved at margarin er blitt brukt, eller at det har blitt penslet med melk, men de fleste brødprodusentene bruker nå istedet vann, vegetabilske oljer eller melkefri margarin.

Mange hel- og halvfabrikata som de fleste sauser, posesupper og middagsbokser inneholder melk. Tomatsauser på glass er ofte uten melk det samme gjelder klare supper og sauser. Les uansett alltid ingredienslisten på produktet.

Bruk ubearbeidede kjøtt- og fiskeprodukter; kjøttdeig, koteletter, renskåret frossen eller fersk fisk. De fleste dagligvarebutikkene har et utvalg av spesialprodukter som pølser uten melk og fiskekaker uten melk. I tillegg kan du få melkefrie produkter hos den lokale slakteren og i fiskebutikken.

Når det gjelder pålegg, kan man ikke gi pålegg som gulost, brunost, smøreost, Hapå og Nugatti eller endel kjøttpålegg, som servelat. Derimot kan man gi barnet salami og skinkepålegg, makrell eller sardiner i tomat eller olje, honning, syltetøy og banan i skiver. De fleste butikkene har også et godt tilbud av påleggsprodukter uten melk/egg/hvete. 

Les ingredienslisten

Snacks til spesielle anledninger i disse to ukene kan være: gelé, potetgull (ikke alle typer er uten melk), noen typer mørke sjokolader, saftis (uten sjokoladeovertrekk). Mange typer kjeks er uten melk. Pudding, fromasj, vaniljesaus og liknende kan lages med melkeerstatning eller melkefri kremfløteerstatning. Det finnes også soyabasert is/yoghurt/pudding å få kjøpt. Utvalget av disse er størst i helsekostbutikker.

Vær oppmerksom på at produktsammensetninger kan ha endret seg etter at denne informasjonen ble utarbeidet. Det er derfor alltid nødvendig å lese merkingen/ ingredienslisten også på produkter som er beskrevet som melkefrie! I tillegg til matvarene som er foreslått her, finnes flere andre aktuelle produkter.

Vil du vite mer?

Kilder

Sentral kilde

  • Mat uten melk, Helsenorge.no 2018.