Informasjon

Overvekt hos barn

Det finnes flere definisjoner av overvekt hos barn, men norske retningslinjer angir nå hvilke inndelinger som skal brukes hos norske barn.

Hopp til innhold

Noen råd

Hovedtyngden av næringsbehovet bør dekkes opp av frukt, grønnsaker og grovkornet mat (brød o.l.), samt meieriprodukter med lavt fettinnhold. Det anbefales at fettinnholdet i maten ikke bør utgjøre mer enn 30% av kaloribehovet. Dette kan oppnås ved at dere skifter til meieriprodukter med lavere fettinnhold, ved å skjære vekk fett fra kjøttpålegg og kjøttmat, unngå frityrstekt mat, og velg godsaker som ikke har høyt fettinnhold - som frukt, oster og yoghurt med lavt fettinnhold - og erstatt gjerne fløteis med yoghurt-is eller vannis. Fettnivået i maten til barn under 2 år bør ikke begrenses.

Dersom foreldrene har et sunt kosthold, er det mye lettere for barnet å gjøre det samme, og dermed lettere å opprettholde en normal vekt.

  • Ikke tving barnet til å spise når det ikke er sultent, og ikke tving det til å fullføre et måltid
  • Ikke bruk mat som belønning eller trøst
  • Bruk vann som tørstedrikk, ikke ty til brus og andre sukkerholdige drikker
  • Delta i fysiske aktiviteter sammen med barnet ditt (skiturer, ballspill, sykkelturer...), og oppmuntre til deltagelse i slik aktivitet
  • Husk at disse rådene bør gjelde alle i familien, ikke bare de som er overvektige, og prøv å unngå at barnet utvikler et dårlig selvbilde som ledd i overvekten

Uansett er det til syvende og sist balansen mellom inntak og forbruk som er avgjørende. Arv - overvektige foreldre og søsken - er ikke årsak til overvekt, men arv kan øke risikoen for at balansen forskyves i ugunstig retning.