Informasjon

Hvordan behandles cøliaki?

Å unngå gluten fullstendig kan være vanskelig, men det er den eneste varige behandlingen av cøliaki.

Hopp til innhold

Den eneste varige behandlingen av cøliaki, er et fullstendig glutenfritt kosthold. Når gluten som utløser sykdommen fjernes, tilheles tynntarmsslimhinnen fullstendig. Så lenge du er nøye med kosten, vil det ikke komme tilbakefall av sykdommen. Noen personer med cøliaki kan imidlertid ha vedvarende problemer som bør håndteres av leger med spesiell innsikt i tilstanden.

Dersom du har fått mangeltilstander av sykdommen, må du kanskje ha tilskudd av vitaminer eller mineraler. Mange personer med cøliaki bør i starten få ekstra tilskudd av jern, folsyre og de fettløselige vitaminene A og D, når det påvises mangel på disse næringsstoffene. På sikt kan det også oppstå mangel på vitamin B12.

Når det er betennelse i tynntarmsslimhinnen på grunn av cøliaki, hemmes kroppens evne til å ta opp næringsstoffer, blant annet melkesukker (laktose). Dette gjør at melkesukker fortsetter gjennom tarmsystemet ned til tykktarmen uten å bli tatt opp. Når melkesukker (og andre sukkerarter) kommer ned til tykktarmen, vil dette bli næring for bakterier som forekommer normalt i tykktarmen. Det økte tilbudet fører til at produksjonen av tarmgass øker. I tillegg kan man få diaré og magesmerter. Mange personer med cøliaki opplever bedring av symptomene dersom de slutter med melk i noen måneder inntil tynntarmsslimhinnen er helet og fungerer normalt. Når du skal starte med melk igjen, kan du med fordel starte litt forsiktig (øke med et halvt glass om dagen). Det tar litt tid for kroppen å venne seg til å ta opp melkesukker.

Glutenfritt kosthold

Illustrasjonsbilde

Enkelte personer med cøliaki får kraftige symptomer selv etter å ha fått i seg kun små mengder gluten. Andre kan spise gluten uten å merke ubehag. Uansett blir tynntarmsslimhinnen og tarmtottene skadet. Det er derfor viktig å holde på et glutenfritt kosthold når diagnosen først er stilt. 

Å unngå gluten fullstendig er vanskelig, ettersom stoffet finnes i svært mange vanlige matvarer. Du må derfor sette deg nøye inn i hvilke matvarer som inneholder gluten, og hvilken mat som er trygg.

Gluten er et protein som finnes i en rekke kornsorter. Hvete, bygg og rug inneholder mye gluten. Havre inneholder et protein som likner på gluten, men som de fleste personer med cøliaki tåler bra uten at man kan finne tegn til betennelse. Vanlig havre inneholder ofte spor av gluten fra andre melsorter (forurenset pga. produksjon i samme lokaler), og kan ikke benyttes. Du må velge havre som er merket glutenfri.

I tillegg til korn og kornprodukter kan det finnes rester av gluten i en rekke andre matvarer. Dette kan blant annet være noen meieriprodukter, f.eks iskrem, ost og yoghurt. Det kan også være gluten i sjokolade, sukkertøy og kakao. En rekke halvferdige middagsprodukter, slik som pizza, pølser, supper, sauser og spagetti, inneholder ofte gluten. Videre kan det være gluten i blant annet ketchup, sennep, tomatpuré, peanutsmør og salatdressinger, med mer. 

Gluten-merking av matvarer

Det finnes en internasjonal standard for bruk av betegnelsen "glutenfri" som gjelder også i Norge. I følge standarden kan et produkt merkes "glutenfritt" dersom én av følgende betingelser er oppfylt: Produktet inneholder kornslag som i seg selv er glutenholdige, men hvor innholdet av protein er blitt redusert til maks. 20 mg protein per kg. Glutenholdige ingredienser som normalt forekommer i produktet, er erstattet med andre ingredienser som ikke inneholder gluten.

Brød og kornblandinger

Glutenfrie melblandinger varierer i smak og sammensetning. Utfordringen med disse består i å få baksten til å henge sammen. Gluten fungere som et bindeprotein i gjærbakst og er en viktig årsak til at deig henger sammen.

Eksempler på meltyper som naturlig er fri for gluten er maismel, rismel, bokhvetemel, soyamel, potetmel, johannesbrødkjernemel. En del andre kornprodukter og frø er også glutenfrie, blant annet hirse, ren havre, sukkerroefiber, linfrø, potetfiber, fiberhusk, sesamfrø, solsikkefrø, valmuefrø, tapioka, quinoa, arrowrot, sago, polentagryn.

Glutenfrie melblandinger fås i helsekost- og i enkelte daglig- varebutikker. Dersom det er dårlig utvalg av glutenfrie varer der du bor, er det mulig å bestille varer direkte fra importør.

Ved enkelte bakerier er det mulig å bestille glutenfritt brød. Det finnes glutenfritt knekkebrød på markedet, både med og uten melk. Av frokostblandinger kan puffet ris, cornflakes eller spesielle glutenfrie myslier brukes.

Hel- og halvfabrikata/ferdigmat

Matvaren inneholder gluten hvis følgende betegnelser står oppført i ingredienslisten (alfabetisk rekkefølge): Bygg, dinkel, durumhvete, gluten, havregryn, havremel, hvete, kavring, kli, makaroni, nudler, pasta, rug, sammalt hvete, semulegryn, spaghetti, spelt, triticale.

Noen må også unngå hvetestivelse, fordi den kan inneholde spor av gluten. Hvetestivelse kan være merket kun "stivelse". "Strøkavring" kan inneholde gluten. Hvis ikke proteinkilde er oppgitt, kan "vegetabilsk protein" inneholde gluten.

Å spise borte

Hvetemel inngår i svært mange produkter og matretter. Det beste er å unngå sammensatte produkter/retter, og heller velge råvarer. Vær spesielt oppmerksom når du eller barnet ditt skal spise mat ute (på kafé, restaurant o.l.) eller spise mat som ikke er merket. Spør om spisestedet tilbereder den glutenfrie maten i egen sone med redskaper som kun benyttes til glutenfri mat. En vanlig kilde til gluten, er frityrolje. En del spisesteder friterer hveteholdig panering i samme olje som f.eks. pommes frites.

Til brødmåltider som spises borte, er det nødvendig å ha med eget brød. Ved reiser eller langvarige besøk må du også tenke på mulighet for oppbevaring (fryser) av medbrakte matvarer.

Ernæringsmessige konsekvenser

Ved en riktig sammensatt glutenfri kost med bruk av glutenfritt brød er det mulig å oppnå et vitamininnhold som er tilfredsstillende. Fiberinntaket kan bli for lavt. Dette kan økes ved å spise mer frukt og grønnsaker. Som for alle andre anbefales det å ta tilskudd av tran.

Det er ikke uvanlig å ha dårlig jernstatus når man får diagnosen cøliaki. Behov for tilskudd av jern og kanskje andre mineraler må vurderes av lege og klinisk ernæringsfysiolog.

Ingrediensliste for kost uten gluten

Husk å lese ingredienslisten hver gang du kjøper en matvare. Skaff informasjon om innholdet i matvarer som ikke har ingrediensliste.

Her er noen eksempler på mat du bør unngå og hva du kan spise i stedet.

Unngå

Velg isteden

Drikke: øl Drikke: Alle andre typer drikke kan brukes
Grøt: Hvete, havre, bygg, rug, kavring og kornblanding Grøt: Ris-, mais- eller hirsegrøt
Brød: Vanlig brød
Knekkebrød
Flatbrød, lomper
Brød: Glutenfritt brød
Glutenfritt knekkebrød
Kornblanding: Mysli Kornblanding: Glutenfri mysli, corn flakes, puffet ris
Spisefett: Spisefett: Alle typer kan brukes
Pålegg: Leverpostei Pålegg: Leverpostei uten hvetemel
Middag: Panerte produkter av kjøtt og fisk
Sammensatte produkter/retter av kjøtt og fisk med hvetemel
Spaghetti, makaroni
Pizza, pannekaker
Jevnede sauser og supper
Middag: Kjøtt og fisk i "ren" form
Sammensatte produkter/retter av kjøtt og fisk med maisenna, potetmel eller glutenfri mel
Glutenfi spaghetti, glutenfri makaroni
Glutenfri pizza, glutenfri pannekake
Sauser og supper jevnet med maisenna, potetmel eller glutenfritt mel
Dessert og annet: Kaker, vafler, boller
Iskremkjeks
Mysli-yoghurt
Kjeks
Kjeks-sjokolade
Lakris med hvetemel
Konfekt med fyll som inneholder gluten
Dessert og annet: Bakverk av glutenfritt mel
Iskrem uten kjeks eller med glutenfri iskjeks
Yoghurt uten mysli
Riskjeks og annen glutenfri kjeks
Melkesjokolade og annen sjokolade uten kjeks
Lakris uten hvetemel