Informasjon

Glutenfri kost

Temaside om Korona

Brød og kornblandinger

Glutenfrie melblandinger varierer i smak og sammensetning. Det kan være en fordel å prøve seg fram med forskjellige typer. Vær obs på at melblandingene kan inneholde allergener fra f.eks. soya.

"Meltyper", naturlig frie for gluten

  • Maismel, rismel, bokhvetemel, soyamel, potetmel, johannesbrødkjernemel, maisennamel (Maizena), bokhvete.
  • En del andre kornprodukter og frø: Hirse, ren havre, sukkerroefiber, linfrø, potetfiber (PO), fiberdryss, fiberhusk, sesamfrø, solsikkefrø, valmuefrø, tapioka, quinoa, arrowrot, sago, polentagryn, Guarkjernemel, Garfavamel, Amaranthmel, jyttemel, mel av kikerter, mandler, kokos, potet, ris, gresskarfrø, Tarakjernemel, topiokamel og teffmel.

Glutenfrie melblandinger fås i de fleste dagligvarebutikker. Dersom det er dårlig utvalg av glutenfrie varer der du bor, er det mulig å bestille varer direkte fra importør. Ved enkelte bakerier er det mulig å bestille glutenfritt brød. Det finnes glutenfritt knekkebrød på markedet, både med og uten melk. Av frokostblandinger kan puffet ris, cornflakes eller spesielle glutenfrie myslier brukes.

Mange glutenfrie erstatningsprodukter inneholder lite fiber og andre næringsstoffer, og det kan derfor være lurt å benytte naturlig glutenfrie kornprodukter, og å lage brød, knekkebrød og müsli selv. Det finnes ulike glutenfrie fiberblandinger på markedet som kan brukes for å gjøre bakverket grovere, f.eks. Fiberhusk (fås kjøpt på helsekost), profiber og linfrøskall. Slike fiberblandinger vil ikke bare øke fiberinnholdet i bakverket, men de vil også gjøre deigen fyldigere og bakverket saftigere.

En kan også bruke linfrø i kosten for å øke fiberinntaket

Forrige side Neste side