Informasjon

Mangel på vitamin B12

Mangel på vitamin B12 kan skyldes utilstrekkelig inntak via kostholdet, redusert opptak av vitamin B12 fra tarmen eller autoimmun sykdom. Tilstanden kan være vanskelig å oppdage tidlig, fordi den ofte er uten symptomer.

Hopp til innhold

Hva er vitamin B12?

Vitamin B12 - kobalamin - er et vitamin som er livsnødvendig og viktig for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller - særlig røde blodlegemer og noen typer hvite blodlegemer. Vitaminet kan ikke lages i kroppen og må derfor tilføres gjennom kosten.

Kjøtt, fisk, sjømat, egg og melkeprodukter - utgjør den eneste kostholdskilden for vitamin B12. Hos voksne er anbefalt inntak av vitamin B12 minimum 1,0–2,5 μg/dag. Vanlig norsk kost inneholder vesentlig større mengder enn dette. De samlede lagrene i kroppen av kobalaminer er 2-5 milligram (2000-5000 mikrogram eller μ). Følgelig tar det som regel år før det oppstår mangel på vitamin B12, selv om man får i seg mindre enn det daglige behovet.

Fordøyelsen av vitamin B12 starter i magesekken der magesyren spiller en viktig rolle for å frigjøre vitaminet fra kosten. Vitamin B12 bindes til intrinsisk faktor (IF), et protein som er laget i slimhinnen i magesekken. Først etter at vitamin B12 og IF er bundet sammen, kan stoffet tas opp i kroppen, noe som skjer i nedre del av tynntarmen (ileum).